2012 Moskova - Pietari

Lahjakkuuksien show, Vaasan ja Kuopion ryhmä lauloi ja esiintyi suomalaismummoina

Vaasan Eläkkeensaajien 13-hengen ryhmä Moskova – Pietari risteilyllä 5-15.6.2012

Matkalle lähdettiin 5.6.2012 bussilla suuntana Kouvolan rautatieasema, jossa ryhmäämme liittyi 6 henkilöä Kuopion suunnalta. Ensimmäinen yö oltiin junassa makuuvaunuissa 2-hengen makuuhyteissä. Jatkoimme matkaa junalla Moskovaan, jossa on mm. viisi rautatieasemaa, lähietäisyydellä toisistaan. Olimme kaksi päivää Moskovassa ja pääsimme tutustumaan laajasti siellä oleviin nähtävyyksiin. Illalla majoituimme tasokkaaseen laivaan ”Georgy Chicherin”, jossa yövyimme koko matkan ajan Pietariin saakka. Laiva on noin 130 m pitkä, siihen mahtuu 320 matkustajaa ja siinä on 90 henkilön miehistö. Kävimme Punaisella torilla ja halukkailla oli mahdollisuus käydä myös Moskovan Kremlissä. Kävimme useissa museoissa ja kirkoissa. Kirkkojen suuri määrä yllätti, yleensä niissä on useita kullattuja kupoleita. Kirkot oli Neuvostoliiton aikana usein muussa käytössä mm. uimahalleina ja useat on sen jälkeen kunnostettu alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Mielenkiintoinen ja vaikuttava paikka oli Borodinon panoraamamuseo, jossa on kuvattu Venäjän voittoa Napoleonin armeijasta 1812. Kävimme myös Rekjekovin galleriassa, joka on tunnettu venäläisen taiteen museo.

8.6 lähdimme risteilylle kohti Pietaria jokia, järviä ja kanavia pitkin, sulkuja matkan varrella on 17. Ohitimme Kalyazinin kellotornin, joka on jäänyt pienelle saarelle kun joen vesipintaa on nostettu. Kellotorniin pääsee nyt vain veneellä. Muutaman tunnin kuluttua saavuimme Uglitsin kaupunkiin. Teimme kävelykierroksen Uglitsin Kremlillä, täällä oli myös paljon kirkkoja ja museoita. Illalla oli Moscow Time'n esittämä kansanmusiikkikonsertti laivalla.

Seuraavana päivänä 9.6 saavumme Yoroslavlin 1002 vuotta vanhaan kaupunkiin, jossa olimme kahtena päivänä. Tutustumiskierros kaupunkiin. Olimme myös vanhassa linnassa ”kuvernöörin tyttären vieraana”, tytär oli vieraanvarainen, tarjosi meille samppanjaa ja opetti seuratansseja. Meille kerrottiin, että kuvernööri itse oli matkoilla. Kirkossa lauloi meille tasokas mieskuoro. Illalla laivalla tarjottiin slaavilainen illallinen.

Sitten 11.6 saavuimme Goritziin. Kävimme tutustumassa toiminnassa olevaan Pyhän Kirillin luostariin, joka sijaitsee ns. valkoisen järven rannalla. Luostarissa on mm. arvokas ikonimuseo. Luostari on perutettu 1300-luvulla ja on yhä toiminnassa oleva luostari sekä nykyisin Unescon maailmanperintökohteeksi luokiteltu. Illalla laivalla tarjottiin merirosvoillallinen sekä Moscow Time-ryhmän konsertti: venäläisiä- ja mustalaislauluja.

Sitten vuorossa oli komentosillalla vierailu ja sen jälkeen saavuimme Kizhin saarelle 12.6. Tutustuminen saaren ulkomuseon nähtävyyksiin saarella, alue on Unescon maailmanperintökohde ja puinen vanha pääkirkko oli nyt entisöinnin kohteena. Mahtava alue kokonaisuudessa, saarella oli hyvin suomea puhuva ja sanavalmis opas, joka oli kotoisin Petroskoista ja opiskeli suomenkielen opettajaksi.

13.6 rantauduttiin Mandrogin museokylään. Tutustuminen museokylään, joka oli laaja alue, noin 54 erikohdetta. Siellä oli  paljon turisteille tarkoitettuja pieniä myymälöitä museoita, mm. leipä- ja vodkamuseo. Siellä sai myös ostaa maistiaispaketteja ja maistella herkullisia blinejä ja vierailla olutkapakassa, tehdä ostoksia ja seurata käsityöläisten työtä. Söimme myös siellä maukkaan pikniklounaan. Illalla oli lahjakkuuksien show laivan konferenssisalissa, jossa Vaasan ja Kuopion ryhmä esiintyi ja lauloi suomalaismummoina.

Matkaa jatkettiin Nevajokea pitkin Pietariin, josta 14.6. Terijoen kautta Viipuriin. Bussissa matkan järjestäjä kertoi Karjalan historiaa. Viipurista ostoskierroksen jälkeen Suomen rajalle, josta edelleen tullauksen jälkeen kohti Vaasaa, jonne saavuimme aamuyöstä.

Matkalla nähdyn perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että Moskovan seutu oli vaurainta ja tilanne huononi lähestyttäessä karjalaa.

Matka oli turvallisen tuntuinen ja paikalliset asukkaat olivat miellyttäviä ja palveluhaluisia.

Opas varoitti meitä taskuvarkaista ensimmäisen ja ainoan kerran vasta saavuttaessa Viipuriin.

Paljon on nähty nykyistä Venäjää. Kiitokset hyvin järjestetystä matkasta Maurille ja Mailikselle sekä Tilausmatkat Oy:lle / Moilanen .