2014 Ruskamatka Rokualle

Vaasan Eläkkeensaajien ryhmä ruskamatkalla Rokualla 15-19.9.2014

Maanantai aamulla 15.9 lähdimme Bussilla kohti Rokuaa ja iltapäivällä majoituimme Rokuan Health & Spa hotelliin.

Harjut ja jääkauden synnyttämät harjukuopat, kangasmetsät, jäkälämatot, vanhat männiköt, muinaiset rantavallit ja lukuiset pikkujärvet ovat olennaisia osia Rokuan hienosta luonnosta. Se tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet harrastaa, rauhoittua ja ihailla luontoa.

Eläkeläisissä on fyysisesti eri kuntoista väkeä. Porukka jakautui kunnon mukaan kahteen eri porukkaan. Teimme patikointiretkiä yksi ryhmä lyhyempiä ja nopea kulkuisemmat pidempiä lenkkejä. Kylpylän palvelut olivat tietysti käytettävissämme, niitä kukin käytti mieltymyksensä mukaan.

Heti tiistaina 16.9 teimme retken Likojärven ja Syväjärven (syvyys 127 metriä) välistä kapeaa kannasta pitkin Tulijärven ohitse Kirvesjärven kodalle. Siellä näimme meille harvinaisemman lintuperheen. Onneksi meillä oli mukana valokuvauksen harrastaja ja kamerassa pitkä objektiivi, että linnut saatiin ikuistettua ja myöhemmin varmistui, että linnut olivat Uiveloita. Paluumatkan kuljimme osittain Keisarinreittiä takaisin hotellille. Reitti oli osittain jyrkkiä rinteitä, jotka ovat muodostuneet jääkauden aikana. Matkaa kertyi noin 8 km. Illalla hotellin oppaan johdolla tutustuimme hotellin lähiympäristöön, hän kertoi Geoparkista ja alueesta yleensä.

Keskiviikkona 17.9 matkasimme Levä-Soppiselle. Siellä näimme majavan tekemän padon ja sen jälkeen patikoimme jäkäläkankaita pitkin Saarisen kodalle. Saarisen järvikin on 131 metriä syvä. Saarisella haimme oikean polun päätä ja sen löydettyämme lähdimme kohti Kirvesjärven rantamaisemia ja edelleen Kotalammen kautta kohti hotellia. Matkaa kertyi noin 10 km.  Illalla matkailujaosto oli järjestänyt hotellin kodalle nokipannukahvit ja makkaran paistoa.

Torstaina 18.9 menimme bussilla Opastuskeskus Suppaan, jossa meille kerrottiin alueen historiasta, mm. Rokuan alue ja sitä ympäröivä maisema on yhdistelmä erilaisia geologisia prosesseja ja niiden muokkaamia pinnanmuotoja. Harjujakso syntyi mannerjäätikön sulaessa noin 12 000–10 000 vuotta sitten jäätikköjoen ja sulavesien kasaamana.

Rokualle tyypilliset kirkasvetiset supat ja jäkäläiset harjukummut syntyivät hiekkaan hautautuneiden, hiljalleen sulavien jäälohkareiden painettua maan kuopalle.

Kahvien jälkeen osa porukasta palasi bussilla hotellille ja toinen osa lähti taas patikoimaan. Pian oltiinkin sitten Rokuan Hovin pihassa. Se ei ole nyt käytössä, vaan odottelee tyhjänä uutta omistajaa. Jatkoimme matkaa ja tavoitteena paikallinen luonnonnähtävyys Syvyydenkaivo, joka on noin 50 metriä syvä (suppa). Portaita kiipesimme ylös tavoitteena Rokuansydän lähellä Salmisen järveä. Sitten jatkoimme matkaa kohti Soppisenvaaraa ja edelleen puolukkaisten jäkäläkankaitten läpi kohti hotellia. Matkaa kertyi noin 8 km.

Kyllä eläkeläisissä on hyväkuntoista porukkaa kun yli 8-kymppisetkin jaksaa patikoida vaativassa maastossa tällaisia matkoja ja sen lisäksi oltiin tanssimassa ja laulamassa karaokea joka ilta.

Kaikki loppuu aikanaan. Perjantaina 19.9 lähdimme paluumatkalle kohti Vaasaa.

Kiitos kaikkien mukana olleiden puolesta matkailujaokselle hyvistä järjestetystä sekä Kauhavan Liikenteelle turvallisesta matkasta.