2015 Balkanin kierros

Panoraamakuva serpentiinitieltä alas Kotoriin. Kuva K.Laine

Balkanin neljän maan kierros 22.5-29.5.2015

Taas lähtö perjantaina ani varhain aamulla ja kohti Vaasan lentokenttää. Suuntana Balkan ja Adrianmeren rannalla Kroatiassa sijaitseva Dubrovnikin lentokenttä, josta kauniin ja mutkaisen tien, lauttaylityksen ja rajamuodollisuuksien jälkeen saavuimme n. 700 000 asukkaan Montenegroon, joka itsenäistyi  3.6.2006.  Budvan kaupungin Bečićissä oli majoituspaikkamme kolmena yönä.  Budvan kaupunki on noin 2500 vuotta vanha ja se on yksi Adrianmeren vanhimmista asutuskeskuksista.  Tutustuimme sen vanhaan kaupunkiin.
 Lauantaina ajoimme Kotoriin. Kotorin vanhakaupunki on noin 2000 vuotta vanha ja kuuluu UNESCON maailmanperintöluetteloon. Kaupungin nähtävyyksistä mainittakoon Pyhän Tryphonin katolinen katedraali (rak. 1166), jonka toinen torneista on useita metrejä matalampi kuin toinen.
Lähdimme serpentiinitietä kohti Njegušiniä. Näkymät olivat henkeä salpaavat, kun nousimme yli 1000 metrin korkeuteen. Paluumatkalla näimme entisen pääkaupungin Cetinjen.
 Sunnuntaina teimme vierailumatkan Albaniaan, jonne matkalla pistäydyimme Montenergron Barin kaupungissa. Albanian kohde oli Shkodran (Shkodër)kaupunki, joka on perustettu jo 300-luvulla eKR ja sijaitsee samannimisen järven rannalla. Järvi on puolittain Montenegrossa. Siellä kävimme tutustumassa Rozafan vanhaan linnoitukseen, mistä kaupunki näkyi hyvin ja maisemat taas kerran upeita.
Seuraavana päivänä siirryimme Kroatian (as. n. 4,3 milj.) historialliseen kaupunkiin Dubrovnikiin (as. n. 43 000). Vanhakaupunki näkyi kuvankauniina ja upeana ylhäältäpäin kun saavuimme kaupunkiin. Tutustuimme kävellen vanhaan kaupunkiin ihastellen vanhoja rakennuksia ja kapeita kujia. Käytiin myös sodan muisteluhuoneessa. Majapaikkamme sijaitsi n. 20 km päässä Cavtatin pikkukylässä.
 Tiistaipäivä otettiin rennosti. Kävimme vielä Dubronikin vanhassa kaupungissa ja iltapäivällä vietettiin luppoaikaa omalla hotellilla. Osa uskaltaui jopa uimaan Adrianmeressä.
 Keskiviikkona vaihdoimme taas maata, saavuimme muutaman rajanylityksen jälkeen Bosniaan (as. n. 4,7 milj.) ja siellä Mostarin kuuluisaan kaupunkiin. Kävimme katsomassa Mostarin kuuluisinta nähtävyyttä, Stari Most- siltaa (Mostarin silta), joka pommitettiin hajalle sodan aikana, mutta on entisöity jälleen entiselleen. Kävimme myöskin tutustumassa Koski Mehmed Pasha Mosque - moskeijaan ja vanhaan kaupunkiin.
 Torstaina teimme yllätysretken laivalla Lopudin saarelle. Saimme ihailla mereltä päin kauniita maisemia ja nauttia meri-ilmasta. Nähtiin myös sataman lähellä oleva kaunis Tudjmanin silta. Illalla vietimme maittavan lähtöillallisen Konova Dubrava-ravintolassa elävän musiikin viihdyttäessä meitä.
 Matkamme oli kaikin puolin onnistunut ja onnistuneeksi sen teki oppaamme Pirjo, joka on entisen Jugoslavian erikoisasiantuntija, onhan hän itsekin joutunut lähtemään kodistaan evakkoon Suomeen sodan jaloista. Hän kertoi meille koko yhteisen Jugoslavian historian. Jugoslavian 7 numeroa olivat: Seitsemän rajanaapuria (Italia, Itävalta, Unkari, Romania, Bulgaria, Kreikka ja Albania). Kuusi osavaltiota (Slovenia, Kroatia, Bosnia, Serbia, Makedonia ja Montenegro) . Viisi eri kansanryhmää (slovakit, kroatit, montenegrolaiset, makedonialaiset ja serbit). Neljä eri kieltä (serbian-, kroatian- , slovenian- ja makedonian kielet). Kolme uskontoa (katolilaiset , ortodoksit ja muslimit). Kahdet eri kirjasin tyypit (latinalaiset ja kyrilliset). Yksi = Vapaus, veljeys ja tasa-arvo = TITO. Hän kertoi seikkaperäisesti mm. 90-luvun sodanaikaiset muutokset ja itsenäistymiset maittain, Dubrovnikin pommitukset ja Mostarin sillan tuhot ja jälleenrakentamiset. Kuljettajamme Lasse (Ingves&Svanbäck) kuljetti meitä turvallisesti serpentiiniteitä ja muitakin kapeita kujia pitkin. Kiitos Pirjo, Lasse ja matkailujaosto kun järjestitte taas meille mielenkiintoisen matkan.