2015 Viinimatka

Viininviljelyrinnettä

Viinimatka Saksaan v. 2015

Rheinin ja Moselin  viinilaaksot kutsuivat meitä vaasalaisia tutustumaan seudun valkoviineihin  ja maisemiin. Vaasasta on pitkä matka, joten matkaan lähdettiin taas varhain aamulla.  Lento oli Helsingin kautta Frankfurtiin, jossa olimmekin jo aamupäivällä. Anton busseineen odotti lentokentällä.
  Matka jatkui kohti Eberbachin vanhaa luostaria, jossa oppaan johdolla tutustuimme luostarin historiaan. Luostari on perustettu 1300-luvulla ja aluksi siellä oli 150 munkkia viinin valmistuksessa. Nykyään luostarissa järjestetään musiikkijuhlia. Me kävimme viinikellarissa maistelemassa ja ostamassa ensimmäiset Riesling-viinit. Ulkona puutarhassa oli monia veistoksia, mm. suuri nyrkissä oleva käsi.
   Seuraavana matkasimme majapaikkaamme n. 10 000 asukkaan Rüdesheimin kaupunkiin. Kaupunki on pieni turistien suosima paikka Rheinin varrella viiniviljelmien ympäröimänä. Drosselgasse on 3 metriä leveä ja 144 m pitkä kävelykatu, jonka varrella on paljon ruokapaikkoja ja matkamuistomyymälöitä.  Ympäröiville kukkuloille, jotka ovat luonnonsuojelu- ja UNESCOn maailmanperintöluettelon aluetta, pääsimme kaupungista köysirataa pitkin  Niederwald-muistomerkin luokse. Patsas on valmistunut v.1883. Luontopolkuosuuden jälkeen laskeuduimme toista köysirataa pitkin kukkulan takana olevaan Ausmannhausen kylään, josta matkasimme jokilaivalla takaisin Rüdesheimiin. Myöhemmin iltapäivällä lähdimme Brandyn vierailukeskukseen ja saimme tutustuimme Asbach Urbrandin valmistukseen ja tietysti maistelemiseen.
  Kolmantena päivänä matkasimme Saksan vanhimpaan kaupunkiin Trieriin, joka sijaitsee Mosel-joen rannalla viiniviljelmien keskellä aika lähellä Luxenburgin rajaa. Se on perustettu 15 eaa Rooman keisari Augustuksen toimesta. Asukkaita kaupungissa on runsas 100 000. Kaupunki tunnetaan myös Karl Marxin syntymäkaupunkina. Paluumatkalla käytiin Moselin rannalla sijaitsevassa Bernkastelin kylässä. Kylä on rauhallinen idyllinen pikkukylä aivan upean kauniine taloineen. Eikä tätäkään päivää ohitettu ilman viinimaistiaisia.
  Rheinin ja Moselin laaksot ovat Saksan parhaita viinialueita. Saimme maistella erilaisia valko- ja roséviinejä. Alueella ei valmisteta punaviinejä. Saimme paljon tietoa viineistä ja eri rypälelaaduista. Ehkä eniten viljelty rypäle oli Riesling.
  Saksa ja varsinkin nämä valtavat viinilaaksot suorine köynnösriveineen ovat kaunista katseltavaa. Pohjoisempana maissipellot täyttivät maisemat. Myös suuret tuulimyllymäärät kiinnittivät huomion. Jokaisena päivänä jäi aikaa kierrellä ja katsella omatoimisesti ympäristöä. Käytiin Rheinin toisella puolella Bingenin rantabulevardilla syömässä, kierrettiin Rüdesheimia, nähtiin kauniita taloja yms. Laivaliikenne Rheinillä oli aivan valtavan vilkasta. Rahtilaivoja, matkustajalaivoja, hotellilaivoja, risteilylaivoja kulki kaiken aikaa. Samoin junaliikenne oli aivan uskomattoman vilkasta. Pitkiä junia kulki joenvartta kahta rataa pitkin satoja päivittäin itään ja länteen ja ratoja oli molemmilla puolilla jokea. Kyllä tavaraa kulki kiskoja pitkin paljon.
  Kotimatka alkoi Saksan läpiajolla. Matkasimme n. 700 km kohti Lybeckiä, jossa sai tehdä vielä viimeiset Saksan ostokset ennen Travemündea, josta laiva lähti kohti Ruotsin Trelleborgia. Aamulla laivan saavuttua satamaan jatkoimme matkaa Ruotsin läpi n. 600 km. Välillä kävimme tutustumassa Polkagrisenien leipomiseen Jöngköpingin Grännan kylässä Wetternin itärannalla sekä Linköpingin vanhassa ulkoilmamuseokaupungissa. Myös Ruotsi on siistiä ja kaunista katseltavaa. Tukholma – Turku laivamatkan jälkeen kotiVaasaan matkaa vielä n. 300 km. Väsyneinä ja matkasta nauttineina  saavuimme Vaasaan samanlaiseen säähän kuin lähdimme Saksasta, lämmintä n. 25 astetta.

Kiitos kuljettaja Anton, viiniopas Antero ja matkailujaosto taas kerran hyvästä ja onnistuneesta matkasta.