2017 Viipurimatka

Viipurin kauppahalli

Viipuri 24.-26.10.2017

Taas ollaan tien päällä ja nyt menossa Viipuriin. Lähdimme aamusta Tampereen ja Lahden kautta kohti Lappeenrantaa / Nuijamaata ja sieltä rajan ylitse Saimaan kanavan huoltotietä Viipuriin. Passin tarkastus kesti menne tullen noin kolme tuntia. Mennessä piti täyttää vielä maahantulo- ja maastalähtölaput. Se ei meitä haitannut, sillä bussissa oli tunnelmaa. Maurilla ja Matilla oli hauskoja juttuja / vitsejä kerrottavanaan. Rajalla vaihdoimme ruplia, 50 eurolla sai noin 3300 ruplaa. Illan suussa majoituimme hotelli Viktoriaan, joka oli ihan hyvä hotelli. Sitten jo matka väsyttikin, joten uni maistui varmasti kaikille. Runsaan aamiaisen jälkeen lähdimme kaupunkikiertoajelulle Eero Moilasen johdolla ja opastuksella. Hänellä oli hyvää kokemusta Viipurista ja sen historiasta. Saimme kuulla esim. siitä kuinka suomalaiset Viipuria asuttivat. Oli kauniita rakennuksia, osa vielä alkuperäisessä asussaan. Omasta edellisestä käynnistäni oli kulunut 10 vuotta. Tori oli muuttunut autopaikoiksi, kauppahalli oli paikallaan.  Myytävänä oli tavaraa laidasta laitaan, vaatteista elintarvikkeisiin. Hintataso oli edullinen, esim. miesten sukat 12 kappaleen pakkauksessa maksoi 10€. Pellavatuotteet olivat erityisen halpoja. Talikkalan torilla kävimme myös. Myyjiä oli jonkin verran ja kylmä tuuli puhalsi häiriten ostoinnostustamme. Kävimme myös nykyaikaisessa suuressa ostoskeskuksessa nimeltään Karuselli. Siellä oli mahdollisuus ostaa vaikka mitä. Parturissa käynti maksoi 400 ruplaa, noin 6€ meidän rahassa. Lätyt ja hillo nautittiin kahvin kera. Ostoskeskuksesta puuttui rahanvaihtopaikka. Onneksi kavereilla oli ylimääräisiä ruplia. Ostin sieltä takin ja sen pystyi maksamaan Visa-kortilla. Illalla söimme paikallisessa upeassa ravintolassa pitkän kaavan mukaan, hinta noin 10 euroa. Eero oli varannut meille paikat etukäteen. Sieltä palasimme hotellille, jossa jatkoimme iltaa yhteislaulun merkeissä Eeron säestäessä haitarilla. Torstai aamuna lähdimme kymmeneltä leipäkaupan kautta kotimatkalle. Limput olivat edullisia, noin 40 senttiä kpl. Matka jatkui kohti Nuijamaata ja nyt näimme päivänvalossa Saimaan kanavamaisemia. Taas jatkoimme rattoisasti matkaa monta kokemusta rikkaanpana Mikkeliä kohti, jossa kuski vaihtui Eerosta Eijaan. Lunta alkoi satamaan, mutta hyvin ja turvallisesti matka jatkui Jyväskylän kautta kohti kotia. Suuret kiitokset Maurille, Mailikselle, Matille ja Liisalle matkan järjestämisestä. Kiitokset myös Matka - Moilaselle ja  erityisesti Eerolle.