2022 Sokkomatka

Hopealinjat, Tammerkoski

Sokkomatkalla 3.-4.8. 2022

Vihdoinkin muutaman koronavuoden jälkeen pääsimme odotetulle vuoden kohokohdalle, nimittäin sokkomatkalle. 68 henkilöä oli ilmoittautunut määräaikaan mennessä lähtijäksi. Yhteen autoon ei mahduttu, joten kahdella kerättiin porukka kasaan tuttuja reittejä myöten. Aamu-aikaisella lähdettiin ja suunta oli etelään päin. Ei käännytty Porintielle eikä Laihialla Seinäjoen suuntaan, vaan jatkettiin Tampereen tietä. Jalasjärven Juustoportilla pysähdyttiin vessatauolle ja maistelemaan samalla juustoja. Ikaalisten Teituvalla ruokailtiin kunnon lounas.
  Matka jatkui edelleen kohti Tamperetta. Siellä kierrettiin vähän Pispalanharjua ristiin rastiin ja ihailtiin hienoja maisemia.  Lopuksi päädyimme Laukontorille Tampereen keskustaan. Siellä oli kova kirpputoritohina ja siinä vähän pengottiin pöytiä ja ihailtiin maisemia ja hienoja Hopealinjan laivoja. Niinpä pienen odottelun jälkeen meidät lastattiin Tammerkoski -laivaan , mutta ei kerrottu yhtään minne ollaan menossa. Laiva lähti satamasta ja seilasi pitkin Pyhäjärven selkää ja me ihailimme kauniissa kesäsäässä upeita kesäisiä maisemia ja Tampereen profiilia. Noin 20 minuutin kuluttua rantauduimme Viikinsaaren laiturille ja purkauduimme ulos laivasta. Olimme kaikki aika yllättyneitä saaresta. Suurin osa väestämme ei ollut koskaan kuullutkaan tällaisesta paikasta Tampereen kyljessä. Saaressa oli paljon vanhoja hienoja rakennuksia ja aktiviteettipaikkoja, mm. minigolfratoja, grillipaikkoja yms. Siinä porukka valui saareen päin ja tulimme ”yllätys-yllätys ” kesäteatteriin. Katsomoon vain istumaan ja pian alkoi Viikinsaaren Kesäteatterin svengaava musiikkikomedia KAIDESAAREN TANSSIT. Esitys oli huumorilla tehty lavatanssi- ja laulukilpailu ja kommelluksia täynnä. Musiikki oli mukavaa kuunneltavaa ja vauhtia riitti. Esiintyjänä oli mm. tv:stäkin tuttu Janne Virtanen. Musiikki oli edesmenneen upean laulajattaren Carolan musiikkia. Näytelmän erikoisuutena on, että jokaisessa esityksessä vierailee joku suomalaisen musiikkimaailman tähti ja meille sattui osumaan Maria Lund, upea laulajatar. Hän lauloi pari laulua.
  Nautinnollisen teatteriesityksen jälkeen kävimme brunssilla ravintola Viikinsaaressa. Vähän jäi vapaata aikaa kierrellä ja ihailla saaren luontoa ja vanhoja rakennuksia. Laivamatka sujui edelleen kauniissa kesäsäässä takaisin Laukontorille Tampereen keskustaan.
  Yöpyminen tapahtui Hotelli Ilveksessa Tampereen keskustassa. Ilta oli vapaa ohjelmasta ja sen vietti jokainen omalla tavallaan. Joku meni nukkumaan, joku tuijotti telkkarista Tanssi kanssain –ohjelmaa , jotkut lähtivät kaupungille  lenkille tai ottamaan pienet yömyssyt. Runsaan aamupalan jälkeen oli taas vähän omaa aikaa, jonka jälkeen matka jatkui etelän suuntaan. Arveltiin, että mennäänkö IKEAlle, mutta ajettiin ohi ja päädyttiin Lempäälän Ideaparkkiin. Siellä kierreltiin parisen tuntia ja taas pakkauduttiin autoihin ja ajettiin IKEAlle. Siellä taas aikaa n. 1,5 tuntia ja monet ehtivät käydä ostamassa ”pakolliset” pitkät kenkälusikat kotiin tuomisiksi. Samaten ostettiin nyt marjojen pakastamista ajatellen IKEAn hyviä ”vetoketjullisia” pakastepusseja. Jotkut ilmeisesti ehtivät syömään IKEAn kuuluisat lihapullatkin.
  Kotimatka alkoi tyytyväisinä kunnes tapahtui jokin kolahdus kakkosautossa ja auto alkoi piipittämään ja hidastui ja pysähtyi vähän ennen Hämeenkyröä erittäin huonossa tietyömaan kohdassa. Molempien autojen kuskit etsivät vikaa. Kaikki piti olla kunnossa mittarien mukaan, mutta auto vain ei lähtenyt käyntiin. Alkoi puhelinrumba ja pian Reijo sai meille vara-auton Hämeenkyröstä kuljettajineen, joka lupautui kuskaamaan meidät Vaasaan. Meillä kyytiläisillä ei ollut mitään hätää, kenelläkään ei ollut kiire minnekään. Aikaa kului vain noin 1 tunti kunnes vara-auto tuli. Siirryttiin uuteen hienoon autoon ja kotimatka jatkui uuden Reijon ajamana. Meidän Reijon auto jäi sinne odottamaan tilattua hinausautoa, joka kuljettaa auton korjaamolle. Loppumatka sujui suunnitelmien mukaan ja kaikki pääsivät tyytyväisinä kotiin sovitusti. Ainahan voi sattua kaikenlaista odottamatonta, mutta onneksi se sattui vain autolle eikä matkustajille kuten joskus on jossain sattunut, tosin erittäin harvoin.
  Kiitos taas matkailujaoksen Tuomakselle, Orvokille ja Matille hyvästä matkasta. Samoin kiitokset MatkaÄrrän Reijolle nopeasta toiminnasta vara-auton suhteen ja muuten turvallisesta kuljettamisesta. Kiitos MatkaÄrrälle matkan suunnittelusta, joka oli heiltä markkinoitu yllätysmatkana. Tosin tämä viimeinen episodi tien päällä ei ollut kuulemma suunnitelmissa mukana. Kiitos myös ykkösauton matkustajille, Katariinalle ja kuljettajalle, kun jaksoitte odotella meidän kanssa uutta autoa.
Ja loppukiitos kaikille meille mukana olleille ja suurkiitos ilmojen haltijalle, jota taas kerran suosi meitä upealla kesäsäällä kuten tavallisestikin.