Vuosikertomus 2012

Hallitus v. 2012

VUOSIKERTOMUS v. 2012

Vuosi 2012 oli yhdistyksen 48.s toimintavuosi, joten 50 vuotta tulee täyteen  vuonna 2014.

Vuosi on ollut toiminnan suhteen edellisten vuosien malliin erittäin aktiivinen.

Jäsenmäärältään yhdistyksemme on yhä edelleen Pohjanmaan piirin suurin ja viidenneksi suurin EKL:n yhdistys koko maassa. Vuonna 2012 saatiin yhdistykselle 600s. jäsen, joka oli Markus Kaataja ja hänet kukitettiin. Kerhoissa ja eri tilaisuuksissa, joita v. 2012 järjestettiin 654 kertaa, on käyntikertoja ollut yli 14500 (liite 1). Matkailujaoksen järjestämille matkoilla kävi yli 600 matkailijaa.

Osallistuttiin isolla joukolla EKL:n 50-vuotisjuhlaan Tampereella ja juhlaristeilylle.

Keväällä 2012 uusittuja yhdistyksen kotisivuja www.vaasa.elakkeensaajat.fi on ladattu yli 4.000 kertaa etusivulle ja kaikkiaan latauksia on tehty yli 20.000 kertaa.(kaikki sivut).

Poistojen jälkeen vuoden 2012 lopussa yhdistyksessä oli 376 naista ja 190 miestä, yhteensä 566 jäsentä, joiden keski-ikä oli 72,9 vuotta. Vanhin jäsen täytti 94v ja nuorin oli 50-vuotias. Vuoden aikana jäsenistöstä poisnukkui  seitsemän ( 7 ): Valto Laasanen 86v, Anna-Liisa Kallioniemi 84v, Ahti Talvitie 83v, Laila Kallio 73v, Oiva Lammi 68v, Erkki Kanstren 67v ja Asta Autio 65v. Jäsenyydestä erosi yhdeksän ( 9 ), jäsenmaksunsa jätti maksamatta 30 ja uudeksi jäseneksi liittyi 51 henkilöä

Sääntömääräinen  kevätkokous pidettiin 22.3.2012 Ajurilla ja kokouksessa oli läsnä 68 jäsentä.

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin 15.11.2012 Ajurilla ja läsnä oli 86 jäsentä.

Hallitukseen on kuulunut puheenjohtaja Pauli Karhun lisäksi  kuusi (6)  varsinaista ja neljä (4) varajäsentä. Vuoden aikana hallitus on kokoontunut 12 kertaa + järjestäytymiskokous. Puheenjohtaja Pauli Karhu on ollut mukana jokaisessa kokouksessa.

Syyskokouksessa  v. 2011 valittiin yhdistykselle uusi hallitus v:ksi 2012. Järjestäytymiskokouksessa toimihenkilöpaikat jaettiin seuraavasti (kokouskäynnit):

varsinaiset jäsenet       kokouskäynnit    varajäsenet              kokouskäynnit

varapuheenjohtaja       Helvi Tuononen          12 kertaa        Juhani Salo               9 kertaa

sihteeri                       Ulla-Maija Salo           13 ”                Anna-Liisa Lautamäki 11

taloudenhoitaja           Tuula Kleimola            11 ”                Seppo Ojanperä         11

matkailuasiat               Mauri Vieri                  8 ”                 Markku Autio             13

jäsenasiainhoitaja        Oili Kultti                    12 ”

jäsen                          Liisa Palokangas          12 ”

Työvaliokunnassa, joka on kokoontunut kaksi (2) kertaa,  ovat toimineet puheenjohtaja Pauli Karhu (2 kertaa), sihteeri Ulla-Maija Salo (2 kertaa), varapuheenjohtaja Helvi Tuononen (2 kertaa) sekä taloudenhoitaja Tuula Kleimola (1 kerran)

Tilikirjanpitäjänä on toiminut Pirjo Kultti.

Toiminnantarkastajina ovat toimineet Jussi Nurmi ja Kauko Haavisto.

Yhdistyksen historiikkitoimikunnassa toimivat Pauli Karhu, Niilo Hamari, Risto Laine, Aino Vainionpää ja Ulla-Maija Salo. Toimikunta on kokoontunut kevään aikana muutaman kerran ja jatkaa toimintaansa kunnes historiikki saadaan julkaisukuntoon. Julkaisu olisi tarkoitus saada valmiiksi v:n 2014 yhdistyksen 50-vuotisjuhliin mennessä.

Harrastekerhoja on ollut toiminnassa torstaikerhon lisäksi 18. Torstai-, kävely-, monitoimi- ja näytelmäkerhot, lauluryhmät Ronnat ja Roikka, polkkarinki, seniori- ja round-tanssiryhmä, rivitanssijat, naisten ja miesten voimisteluryhmät, muistinvirkistämiskerho sekä uutena kerhona  digikamerakerho ovat kokoontuneet Ajurilla. Taitoa ja tasapainoakerho Terviksessä, bocciakerho Urheilukeskuksessa ja kesällä pesäpallostadionilla sekä sekakuoro, naistanhuajat ja 75+ kuntosalikävijät Vuorikodilla.

Ryhmät ovat käyneet esiintymässä useissa paikoissa, mm. palvelu- ja vanhustentaloilla, erilaisissa juhlissa, EKL:n 50-vuotisjuhlassa ja risteilyillä yms.

Kokoontumiskertoja on ollut 654 ja niihin osallistumiskertoja on yhteensä 14597 + yleisöt (liite 1 ).

Kevätkausi alkoi muistotilaisuudella 12.1.2012. Seurakunnasta paikalla oli seurakuntapastori Eija Kasari. Tilaisuudessa sytytettiin kynttilät v. 2011 seitsemän ( 7 ) poisnukkuneen muistolle. Kuoro esiintyi Reino Peltoharjun johdolla.

Aprillinpäivänä Ronnat viettivät 10-vuotisjuhlaansa konsertin merkeissä.

Torstaikerhoissa ohjelman suorittajina ovat olleet eri harrasteryhmät. Kerhoa on vietetty eri teemojen merkeissä, kuten ystävänpäivää, veteraanien päivää, äitien- ja isänpäiviä sekä itsenäisyyspäivää. Veteraanipäivän kerhossa oli puhujana komentaja Hannu Ahola. Veteraanit Timo Puska, Olle Malmberg, Eskil Ojala, Voitto Hahto ja Ensio Koivunen kukitettiin ja kahvitettiin. Itsenäisyyspäiväjuhlassa puhujana oli majuri evp Jan-Erik Juslin, Pyhäinpäivän tilaisuudessa puhujana oli aluekappalainen Arto Lehtineva, myös Korsukuoro ja oma kuoro esiintyivät . Kiirastorstain hartaustilaisuudessa puhui seurakuntapastori Tuuli Kela.

Vierailjoita on käynyt ahkerasti mm.: kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri, Kävelykioskin Nancy Seppänen, Ingves-matkojen Stefan Sellberg ja Lasse Saukkonen, Tropiclandian edustajat Tuomas Luukkonen ja Tiina Ruismäki, Kuluttajaliiton lakimies Tuula Sario, silmälääkäri Janne Järvenpää, Niina Hankilanoja kaupungin liikuntatoimistolta, hammashoitaja Seija Knipström  kaupungin hammashuollosta, toiminnanohjaaja Erkki Teppo Uimahallilta, koti- ja laitoshoidon johtaja Matti Paloneva (vanhuspalvelulaki),  Stormossenin edustaja (jätehuolto) sekä eri tuote-esittelijöitä.

Seniorien Hyvinvointipäivät järjestettiin Botniahallissa 1.10 ja siellä oli yhdistyksellä esittelypöytä, myös arpajaisten päävastuu oli meillä. Yhdistys oli messuilla mukana Taitoa ja tasapainoa-kerhon muodossa.

Eläkeläisyhdistysten yhdessä järjestämiin tilaisuuksiin on osallistuttu ahkerasti. Osallistuttiin mm. Tropiclandian  puistossa  29.5 Eläkeläisjärjestöjen kevätriehaan, jossa mm.naistanhuajat esiintyivät sekä 15.8 Bragessa käytiin laulamassa yhteislauluja, mukana esiintymässä  Roikka. Kaupungintalolla 2.11 järjestettyyn seniorijuhlaan myös osallistuttiin, rivitanssijat esiintyivät.

Boccia-kilpailuihin on osallistuttu Vaasassa ja eripuolilla maakuntaa.(liite 2)

Keilailun EKL:n mestaruuskilpailuihin Hartolassa osallistuttiin 19 keilaaja voimalla (liite 3)

Ajurilla  järjestettyjen tanssien lisäksi on pidetty kahdet kutsutanssit, tammikuussa Huissin Urheilutalolla  ja elokuussa Jurvan Säläshallilla. Lisäksi on jonkin verran käyty tanssimassa ympäri maakuntaa muiden yhdistysten järjestämissä tansseissa.

Varojen keräämiseksi on järjestetty arpajaiset keväällä ja syksyllä sekä kutsutanssien yhteydessä.

Joulujuhlat vietettiin Laihian Ns.talolla 1.12. Läsnä juhlassa oli n. 150 jäsentä. Ohjelma oli tapansa mulaan hauskaa ja mukaansatempaavaa ja tanssi, ruoka ja juomat maistuivat.

Kevätkausi päätettiin kerhojen ohjelmakavalkadiin 31.5  Kaikki kerhot esittelivät vuorollaan taitojaan.

Syyskausi päättyi 13.12 pidettyyn puurojuhlaan, jossa puuro maistui 215 jäsenelle.

Kahvituksista eri tilaisuudessa ovat vastanneet emännät. Pääkerhoemäntänä on toiminut Liisa Palokangas ja kerhoemäntinä Marja-Liisa Peltonen, Aino Viertola, Sointu Henriksson, Liisa Rinne ja Kaisu Luhtala

Liittojuhlien ohjelmakursseille käytiin Tampereella ja Rajaniemessä.

Kotisivukurssille 7-8.2.2012 osallistuivat puheenjohtaja Pauli Karhu ja sihteeri Ulla-Maija Salo

Tiedotus on hoidettu Pohjalaisen toimintapalstalla ja Vapaalla-osiossa sekä yhdistyksen kotisivuilla osoitteessa www.vaasa.elakkeensaajat.fi. Kutsutanssit on ilmoitettu myöskin Ykköset-lehdessä

Matkoja on jälleen järjestetty runsaasti vuoden aikana. On tehty Tallinnan risteilyjä keväällä ja syksyllä, viikon risteilymatka Pietari-Moskova-Pietari, kaupunkilomamatka Dubaihin, ruskamatka Kuhmoon ja sokkomatka Ilmajoelle sekä hemmottelumatka Kaustisille. Kesäkuussa osallistuttiin kesäpäiville Rajaniemessä ja Lapualla kirkkopyhään syksyllä. ( Matkaesite liitteenä 4)

Teatterimatkoilla käytiin katsomassa Seinäjoella huhtikuussa ’Fanny ja Aleksander’-  ja syksyllä ’Hiljaiset sillat’-näytelmiä, Lappajärvellä Lekaa ja leivoksia sekä kuuntelemassa Kolmen basson konserttia Ilmajoella. EKL:N 50-vuotisjuhlaan osallistuttiin Tampereella.

EKL:n Pohjanmaan piirin piirihallituksessa varsinaisena jäsenenä ja varapuheenjohtajana sekä piirin tiedoitussihteerinä on ollut puheenjohtaja Pauli Karhu ja varajäsenenä varapuheenjohtaja Helvi Tuononen. Piirin puheenjohtajana toimii yhdistyksemme jäsen Niilo Hamari.

varsinaiset                                                                      varajäsenet

Ulla-Maija Salo                   2 kertaa                      Juhani Salo

Tuula Kleimola                                                     Anna-Liisa Lautamäki        1 kerta

Oili Kultti                           2 kerta                        Seppo Ojanperä

Mauri Vieri                         1 kertaa                      Markku Autio

Liisa Palokangas                 2 kertaa                      Helvi Tuononen                  2 kertaa

Eläkeläisneuvostossa puheenjohtajana on ollut Aino Vainionpää Vaasan Eläkkeensaajien edustajana.

Pauli Karhu on ollut varaedustajana.

Ulla-Maija Salo on edustanut yhdistystämme Eläkeläisyhdistysten ideointiryhmässä.

Vaasan Eläkkeensaajat ry on perustajajäsen Palvelutalosäätiössä (Vuorikoti).  Aino Vainionpää ja Matti Palokangas ovat hallituksen jäseninä. Palvelutalosäätiön valtuuskunnassa ovat toimineet varsinaisina jäseninä Mauri Vieri ja Helvi Tuononen sekä henkilökohtaisina varajäseninä Heikki Annala ja Oili Kultti.

Jäsenistölle ja  harrastuskerhojen vetäjille kuuluu suuri kiitos siitä, että toimintavuotemme on ollut erittäin vilkas ja aktiivinen. Uusilta jäseniltä toivotaan toimintaan uutta puhtia ja ideoita ”vanhojenkaan” panosta unohtamatta. Toivotamme kaikki tervetulleiksi mukaan toimimaan.

Torstaikerhossa, joka on meidän viikottainen kokoontumishetkemme, on osanottajien määrä ollut 68 ja 215 välillä, keskimäärin 126 jäsentä kerralla. Tämä osoittaa, että yhdistyksen toiminta on ollut jäseniä kiinnostavaa ja jäsenet ovat aktiivisia.

Aforismi meille kaikille: ” Ei ole tärkeätä, kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha.” -Marie Dressler

Hallitus / sihteeri

alkuun