Vuosikertomus 2013

v. 2013 hallitus
Vuoden 2013 hallitus

VUOSIKERTOMUS v. 2013

Vuosi 2013 oli yhdistyksen 49.s toimintavuosi. Vuosi on ollut toiminnan suhteen edellisten vuosien malliin erittäin aktiivinen.

Jäsenmäärältään yhdistyksemme on yhä edelleen Pohjanmaan piirin suurin ja viidenneksi suurin EKL:n yhdistys koko maassa. Vuonna 2013 jäsenmäärämme pysyi yli kuudensadan. Kerhoissa ja eri tilaisuuksissa, joita v. 2013 järjestettiin 722 kertaa, on käyntikertoja ollut noin 15500 (liite 1). Matkailujaoksen järjestämillä matkoilla kävi lähes 900 matkailijaa.

Yhdistyksen kotisivuja www.vaasa.elakkeensaajat.fi on ladattu yli 6500 kertaa etusivulle ja kaikkiaan latauksia on tehty yli 41.000 kertaa (kaikki sivut).

Poistojen jälkeen vuoden 2013 päättyessä yhdistyksessä oli yhteensä 608 jäsentä, joista 396 oli naisia ja 212 miehiä. Jäsenten keski-ikä oli 72,96 vuotta. Vanhin jäsen täytti 95v ja nuorin oli 51-vuotias. Vuoden aikana jäsenistöstä nukkui pois kahdeksan ( 8 ): Timo Puska 90v, Aino Lehtimäki 88v, Meimi Kojonen 82v, Erkki Lautamäki 80v, Rakel Kiviaho 78v, Elsa Määttä 73v, ja Terho Kivineva 68v. Jäsenyydestä erosi yhdeksän ( 9 ), jäsenmaksunsa jätti maksamatta 22 ja uudeksi jäseneksi liittyi 84 henkilöä

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 14.3.2013 Ajurilla ja kokouksessa oli läsnä 69 jäsentä.

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin 14.11.2013 Ajurilla ja läsnä oli 74 jäsentä.

Hallitukseen on kuulunut puheenjohtaja Pauli Karhun lisäksi kuusi (6) varsinaista ja neljä (4) varajäsentä. Vuoden aikana hallitus on kokoontunut 11 kertaa + järjestäytymiskokous. Puheenjohtaja Pauli Karhu on ollut mukana jokaisessa kokouksessa.

Syyskokouksessa v. 2012 valittiin yhdistykselle uusi hallitus v:ksi 2013. Järjestäytymiskokouksessa toimihenkilöpaikat jaettiin seuraavasti (kokouskäynnit):

Varsinainen jäsen                              kokouskerrat
varapuheenjohtaja  Helvi Tuononen    11/12 kertaa
sihteeri                  Ulla-Maija Salo     12/12 "
taloudenhoitaja      Sinikka Hakomäki 10/12 "
jäsenasiainhoitaja   Oili Kultti             12/12 "
jäsen                     Liisa Palokangas   11/12 "
jäsen                     Juhani Salo          12/12 "

Varajäsen                                         kokouskerrat
Birgitta Vuorinen                               11/12 kertaa
Markku Autio                                    12/12 "
Ari Yli-Yrjänäinen                              10/12 "
Erik Järviö                                        10/12 "

Lisäksi kokouksessa on käynyt matkailuasiain merkeissä Mauri Vieri yhden kerran.

Työvaliokunnassa, joka on kokoontunut kaksi (2) kertaa, ovat toimineet puheenjohtaja Pauli Karhu, sihteeri Ulla-Maija Salo, varapuheenjohtaja Helvi Tuononen sekä taloudenhoitaja Sinikka Hakomäki, kaikki mukana kummassakin kokouksessa.

50-vuotisjuhlatoimikuntaan ovat kuuluneet puheenjohtaja Pauli Karhu, varapuheenjohtaja Helvi Tuononen, sihteeri Ulla-Maija Salo ja pääemäntä Liisa Palokangas. Kokouksia on pidetty kaksi.

Toiminnantarkastajina ovat toimineet Jussi Nurmi ja Kauko Haavisto.

Yhdistyksen historiikkitoimikunnassa ovat toimineet Pauli Karhu, Niilo Hamari, Risto Laine, Aino Vainionpää ja Ulla-Maija Salo. Toimikunta on kokoontunut muutamia kertoja.

Historiikki on kirjoitettu (Niilo Hamari) ja oikoluettu (Ulla-Maija Salo) ja alkaa olla painovalmis. Julkaisu saadaan valmiiksi v:n 2014 yhdistyksen 50-vuotisjuhliin 6.3 mennessä.

Harrastekerhoja on ollut toiminnassa torstaikerhon lisäksi 17. Torstai-, kävely-, monitoimi- ja näytelmäkerhot, lauluryhmät Ronnat ja Roikka, polkkarinki, seniori- ja round-tanssiryhmä, rivitanssijat, naisten ja miesten voimisteluryhmät, muistinvirkistämiskerho sekä uutena kerhona  digikamerakerho ovat kokoontuneet Ajurilla. Taitoa ja tasapainoa -kerho Terviksessä kevätkauden, bocciakerho Urheilukeskuksessa ja kesällä pesäpallostadionilla sekä sekakuoro ja naistanhuajat Vuorikodilla sekä 75+ kuntosalikävijät keväällä Vuorikodilla ja syksyllä Olympiakadun kuntosalilla.

Ryhmät ovat käyneet esiintymässä useissa paikoissa, mm. palvelu- ja vanhustentaloilla, erilaisissa juhlissa ja risteilyillä yms.

Kokoontumiskertoja on ollut 722 ja niihin osallistumiskertoja on yhteensä 15498 + yleisöt (liite 1 ).

Kevätkausi alkoi muistotilaisuudella 10.1.2013. Seurakunnasta paikalla oli kappalainen Maaria Perälä. Tilaisuudessa sytytettiin kynttilät v. 2012 seitsemän ( 7 ) poisnukkuneen muistolle. Kuoro esiintyi Reino Peltoharjun johdolla.

Ystävänpäivänä saimme vieraaksemme Vähäkyrön Eläkkeensaajista 19 henkilön ryhmän ja tuliaisiksi he toivat ”sopufyrryn”.

Torstaikerhoissa ohjelman suorittajina ovat olleet eri harrasteryhmät. Kerhoa on vietetty eri teemojen merkeissä, kuten veteraanien päivää, äitien- ja isänpäiviä sekä itsenäisyyspäivää. Veteraanipäivän kerhossa oli puhujana Vaasan Sotaveteraaniliiton toiminnanjoht. Tuula Harjunpää. Veteraanit Olle Malmberg, Eskil Ojala ja Ensio Koivunen kukitettiin. Itsenäisyyspäiväjuhlassa puhujana oli Vaasan kaupungin sivistystoimenjohtaja Christina Knookala, Pyhäinpäivän tilaisuudessa puhujana oli kirkkoherra Eino Perälä. Kiirastorstain hartaustilaisuudessa puhui kirkkoherra Krister Koskela.

Vierailijoita on käynyt ahkerasti mm.: Muistiluotsin Katja Kurunsaari, Ingves-matkojen Stefan Sellberg ja Anton Högström, Kyrönmaan Op:n johtaja Helena Birling, Vakuutusyhtiö Turvan Sonja Store ja Harri Kivikoski Liikenneturvasta.

Seniorien Hyvinvointipäivät järjestettiin Botniahallissa 30.9 ja siellä oli yhdistyksellä esittelypöytä.

Eläkeläisyhdistysten yhdessä järjestämiin tilaisuuksiin on osallistuttu ahkerasti. Osallistuttiin mm. Tropiclandian  puistossa  3.6 Eläkeläisjärjestöjen kevätriehaan, jossa mm. Ronnat ja Roikka esiintyivät sekä 14.8 Bragessa käytiin laulamassa yhteislauluja, esilaulajana Roikka. Kaupungintalolla 8.11 järjestettyyn seniorijuhlaan myös osallistuttiin, naistanhuajat ja Roikka esiintyivät. Juhlassa ikäneuvosto palkitsi Roikan kunniakirjalla lukuisista esiintymisistään palvelu- ja vanhustentaloissa ja monissa muissa paikoissa.

Boccia-kilpailuihin on osallistuttu Vaasassa ja eripuolilla maakuntaa.(liite 2)

Keilailun EKL:n mestaruuskilpailuihin Hämeenlinnassa osallistuttiin 18 keilaaja voimalla. (liite 3)

Ajurilla  järjestettyjen tanssien lisäksi on pidetty kahdet kutsutanssit, tammikuussa Huissin Urheilutalolla  ja elokuussa Kurikan Jurvan Säläshallilla. Lisäksi on jonkin verran käyty tanssimassa ympäri maakuntaa muiden yhdistysten järjestämissä tansseissa.

Varojen keräämiseksi on järjestetty arpajaiset keväällä ja syksyllä sekä kutsutanssien yhteydessä.

Joulujuhlat vietettiin Laihian Ns.talolla 7.12. Läsnä juhlassa oli n. 150 jäsentä. Ohjelma oli tapansa mukaan hauskaa ja mukaansatempaavaa ja tanssi, ruoka ja juomat maistuivat.

Kevätkausi päätettiin kerhojen ohjelmakavalkadiin 30.5. Kaikki kerhot esittelivät vuorollaan vuoden aikana opittuja taitojaan.

Syyskausi päättyi 12.12 pidettyyn puurojuhlaan, jossa puuro maistui 222 jäsenelle.

Kahvituksista eri tilaisuudessa ovat vastanneet emännät. Pääkerhoemäntänä on toiminut Liisa Palokangas ja kerhoemäntinä Marja-Liisa Peltonen, Aino Viertola, Sointu Henriksson, Liisa Rinne ja Kaisu Luhtala

Ulla-Maija Salo osallistui muistikurssille ja Mailis ja Mauri Vieri senioritanssikurssille Rajaniemessä syksyllä.

Tiedotus on hoidettu Pohjalaisen toimintapalstalla ja Vapaalla-osiossa sekä yhdistyksen kotisivuilla osoitteessa www.vaasa.elakkeensaajat.fi. Kutsutanssit on ilmoitettu myöskin Ykköset-lehdessä

Matkoja on jälleen järjestetty runsaasti vuoden aikana. On tehty Tallinnan risteilyjä keväällä ja syksyllä, viikon matka Itävaltaan, sokkomatka Turun seudulle, kylpylämatka Tallinnan Viimsi Spa kylpylään. (Matkaesite liitteenä 4)

Teatterimatkoja järjestettiin Poriin (Hulvaton hotelli), Jurvaan (Äitee en yksiöön ota), Tampereelle Palatsiteatteriin (Finnhits sekä Laulavat sadepisarat), Lappajärvelle (Päivänsäde, minä ja menninkäinen) ja Seinäjoelle (Sata kesää, tuhat yötä). Kesäkuussa osallistuttiin kesäpäiville Rajaniemessä. Vaasan kaupunginorkesterin seniorikonsertteihin ja mustalaismusiikkikonserttiin osallistuttiin. Järjestettiin piirin hengellinen päivä Palosaaren kirkossa. Puhujana oli aluekappalainen Jouko Saraste, kanttorina Leena Lohikoski-Ojala ja tekstinlukijana Ulla-Maija Salo.

EKL:n Pohjanmaan piirin piirihallituksessa varsinaisena jäsenenä ja varapuheenjohtajana sekä piirin tiedoitussihteerinä on ollut puheenjohtaja Pauli Karhu ja varajäsenenä varapuheenjohtaja Helvi Tuononen. Piirin puheenjohtajana toimii yhdistyksemme jäsen Niilo Hamari.

varsinaiset                                             varajäsenet

Ulla-Maija Salo          2 kertaa                 Birgitta Vuorinen

Sinikka Hakomäki      2 kertaa                 Markku Autio

Oili Kultti                  2 kertaa                  Ari-Yli-Yrjänäinen

Liisa Palokangas        2 kertaa                  Erik Järviö

Juhani Salo               2 kertaa                  Helvi Tuononen

Ikäneuvostossa puheenjohtajana on ollut Aino Vainionpää Vaasan Eläkkeensaajien edustajana.

Pauli Karhu on ollut varaedustajana.

Ulla-Maija Salo on edustanut yhdistystämme Eläkeläisyhdistysten ideointiryhmässä.

Vaasan Eläkkeensaajat ry on perustajajäsen Palvelutalosäätiössä (Vuorikoti).  Aino Vainionpää ja Matti Palokangas ovat hallituksen jäseninä. Palvelutalosäätiön valtuuskunnassa ovat toimineet varsinaisina jäseninä Mauri Vieri ja Helvi Tuononen sekä henkilökohtaisina varajäseninä Heikki Annala ja Oili Kultti.

Uusia jäseniä saatiin kiitettävästi  ja toivotaankin heidän osallistuvan aktiivisesti toimintaan. Uutta verta  ja ideoita tarvitaan vanhojenkaan panosta unohtamatta. Heille kiitokset taas kuluneesta vuodesta. Torstaikerhossa, joka on meidän viikottainen kokoontumishetkemme, on osanottajien määrä ollut 68 ja 222 välillä, keskimäärin 131 jäsentä kerralla. Tämä osoittaa, että yhdistyksen toiminta kiinnostaa ja tyydyttää  jäseniä ja jäsenet ovat kiitettävän aktiivisia.

Hallitus / sihteeri

alkuun