Vuosikertomus 2014

Vuoden 2014 hallitus

VUOSIKERTOMUS v.2014

Vuosi 2014 oli yhdistyksen 50.s toimintavuosi. Yhdistyksemme 50-vuotisjuhlaa vietettiin 6.3.2014 Vaasan kaupungintalolla. Juhlassa oli mukana n. 300 kutsuvierasta. Juhlapuhujana oli EKL:n puheenjohtaja Matti Hellsten. Vaasan kaupungin tervehdyksen toi kaupunginjohtaja Tomas Häyry, Vaasan suomalaisen seurakunnan tervehdyksen kirkkoherra Krister Koskela ja EKL:n Pohjanmaan piirin tervehdyksen piirin puheenjohtaja ja yhdistyksemme jäsen Niilo Hamari. Kaikki ohjelma oli oman yhdistyksemme tuottamaa. Aktiivisille jäsenille luovutettiin kultaisia ja hopeisia ansiomerkkejä. (liite1).

Vuosi oli myös EKL:n liittokokousvuosi. Liittokokous pidettiin Jyväskylässä 10.-11.6.2014.

Jäsenmäärältään yhdistyksemme on yhä edelleen Pohjanmaan piirin suurin ja viidenneksi suurin EKL:n yhdistys koko maassa. Vuonna 2014 jäsenmäärämme pysyi yli kuudensadan. Kerhoissa ja eri tilaisuuksissa, joita v. 2014 järjestettiin 678 kertaa, on käyntikertoja ollut noin 16500 (liite 2). Matkailujaoksen järjestämillä matkoilla kävi vähän yli 800 matkailijaa.
Yhdistyksen kotisivuja www.vaasa.elakkeensaajat.fi on ladattu yli 8600 kertaa etusivulle ja kaikkiaan latauksia on tehty n.55600 kertaa (kaikki sivut) (liite 3).

Poistojen jälkeen vuoden 2014 päättyessä yhdistyksessä oli yhteensä 619 jäsentä, joista 408 oli naisia ja 211 miehiä, Jäsenten keski-ikä oli 73,4 vuotta. Vanhin jäsen täytti 96v ja nuorin oli 31-vuotias. Vuoden aikana jäsenistöstä nukkui pois seitsemän ( 7 ): Gunilla Kultti 96v, Sven-Åke Wentjärv 87v, Mauri Hirvonen 82v, Annikki Karimäki 81v, Aulis Kultti 80v, Kyösti Nykänen 72v ja Sulo Mahlanen 69 v.. Jäsenyydestä erosi seitsemäntoista ( 17 ), jäsenmaksunsa jätti maksamatta 16 ja uudeksi jäseneksi liittyi 51 henkilöä.

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 20.3.2014 Ajurilla ja kokouksessa oli läsnä 85 jäsentä.
Sääntömääräinen syyskokous pidettiin 13.11.2014 Ajurilla ja läsnä oli 85 jäsentä.

Hallitukseen on kuulunut puheenjohtaja Pauli Karhun lisäksi kuusi (6) varsinaista ja neljä (4) varajäsentä. Vuoden aikana hallitus on kokoontunut 11 kertaa + järjestäytymiskokous. Puheenjohtaja Pauli Karhu on ollut mukana jokaisessa kokouksessa.

Syyskokouksessa v. 2013 valittiin yhdistykselle uusi hallitus v:ksi 2014. Järjestäytymiskokouksessa toimihenkilöpaikat jaettiin seuraavasti (kokouskäynnit):

varsinaiset jäsenet       kokouskäynnit    varajäsenet              kokouskäynnit

varapuheenjohtaja   Helvi Tuononen     12/12 kertaa   Birgitta Vuorinen         12/12 kertaa

sihteeri                   Ulla-Maija Salo     12/12 ”           Marja-Leena Väisänen 11/12 ”

taloudenhoitaja       Sinikka Hakomäki  12/12 ”           Ari Yli-Yrjänäinen        10/12 ”

jäsenasiainhoitaja    Oili Kultti              12/12 ”           Ahti Hellberg              12/12 ”

jäsen                      Liisa Palokangas    12/12 ”

jäsen                      Juhani Salo           11/12 ”

Työvaliokunnassa, joka on kokoontunut kaksi (2) kertaa, ovat toimineet puheenjohtaja Pauli Karhu, sihteeri Ulla-Maija Salo, varapuheenjohtaja Helvi Tuononen sekä taloudenhoitaja Sinikka Hakomäki, kaikki mukana kummassakin kokouksessa.

50-vuotisjuhlatoimikuntaan ovat kuuluneet puheenjohtaja Pauli Karhu, varapuheenjohtaja Helvi Tuononen, sihteeri Ulla-Maija Salo ja pääemäntä Liisa Palokangas.

Toiminnantarkastajina ovat toimineet Jussi Nurmi ja Kauko Haavisto. Varatoiminnantarkastajina ovat olleet Aino Nurmi ja Tuula Kleimola

Yhdistyksen historiikkitoimikunnassa ovat toimineet Pauli Karhu, Niilo Hamari, Risto Laine, Aino Vainionpää ja Ulla-Maija Salo. Historiikin tiedot keräsi ja kirjoitti Niilo Hamari ja Ulla-Maija Salo toimi oikolukijana ja lisätietojen kerääjänä. Historiikki saatiin valmiiksi 50-vuotisjuhlaan mennessä.

Harrastekerhoja on ollut toiminnassa torstaikerhon lisäksi 17. Torstai-, kävely-, monitoimi- ja näytelmäkerhot, lauluryhmät Ronnat ja Roikka, polkkarinki, seniori- ja round-tanssiryhmä, rivitanssijat, naisten ja miesten voimisteluryhmät, muistinvirkistämiskerho ja digikamerakerho ovat kokoontuneet Ajurilla. Bocciakerho on kokoontunut talvella Urheilukeskuksessa ja kesällä pesäpallostadionilla. Sekakuoro ja naistanhuajat sekä 70+ kuntosalikävijät harjoittelivat Vuorikodilla.
Ryhmät ovat käyneet esiintymässä useissa paikoissa, mm. palvelu- ja vanhustentaloilla, erilaisissa juhlissa ja risteilyillä yms.
Kokoontumiskertoja on ollut 678 ja niihin osallistumiskertoja on yhteensä 16477 + yleisöt (liite 2).

Kevätkausi alkoi muistotilaisuudella 9.1.2014. Seurakuntapastori Anne Bexar oli tilaisuudessa, jossa sytytettiin kynttilät v. 2013 kahdeksan ( 8 ) poisnukkuneen muistolle. Kuoro esiintyi Reino Peltoharjun johdolla.

Ystävänpäivänä saimme vieraaksemme Vähäkyrön Eläkkeensaajista 19 henkilön ryhmän ja tuliaisiksi he toivat ”sopufyrryn”.

Torstaikerhoissa ohjelman suorittajina ovat olleet eri harrasteryhmät. Kerhoa on vietetty eri teemojen merkeissä, kuten veteraanien päivää, äitien- ja isänpäiviä sekä itsenäisyyspäivää. Veteraanipäivän kerhossa oli puhujana kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri. Mukana veteraaneista olivat Olle Malmberg, Eskil Ojala, Voitto Hahto ja Ensio Koivunen, heidät  kukitettiin. Itsenäisyyspäiväjuhlassa puhujana oli Vaasan kaupungin hallintojohtaja Veli-Matti Laitinen, Pyhäinpäivän tilaisuudessa puhujana oli seurakuntapastori Suvi-Anne Kunnasto. Kiirastorstain hartaustilaisuudessa puhui pastori Eija Kasari.

Myös muita vierailijoita on käynyt kerhossamme, mm.: ylilääkäri Markku Sirviö, Ingves-matkojen Stefan Sellberg Elvis-esityksineen, kaavoitusarkkitehti Janina Lepistö ja Kuluttajaliiton lakimies Tuula Sario sekä muutamia kaupallisia edustajia.

Seniorien Hyvinvointipäiville 22.9 osallistuttiin esittelypöydällä ainoana vaasalaisena eläkeläisyhdistyksenä. Eläkeläisyhdistysten yhdessä järjestämiin tilaisuuksiin on osallistuttu ahkerasti. Osallistuttiin mm. Tropiclandian  puistossa  3.6 Eläkeläisjärjestöjen kevätriehaan. 13.8 Bragessa käytiin laulamassa yhteislauluja, esilaulajana Roikka. Kaupungintalolla 7.11 järjestettyyn seniorijuhlaan myös osallistuttiin. Senoritanssijat esiintyivät, sekä eläkeläisjärjestöjen ja kaupungin liikuntaosaston kanssa yhdessä järjestämään ”Vauvasta vaariin”-tapahtumaan 17.5, jossa rivitanssijat esiintyivät.

Boccia-kilpailuihin on osallistuttu Vaasassa ja eripuolilla maakuntaa.(liite 4)

Keilailun EKL:n mestaruuskilpailuihin Kuopiossa osallistuttiin 17 keilaaja voimin. (liite 5)

Ajurilla  järjestettyjen tanssien lisäksi on pidetty kahdet kutsutanssit, tammikuussa Huissin Urheilutalolla  ja elokuussa Kurikan Jurvan Säläshallilla. Lisäksi on jonkin verran käyty tanssimassa ympäri maakuntaa muiden yhdistysten järjestämissä tansseissa.

Varojenkeräysarpajaiset järjestettiin keväällä ja syksyllä sekä kutsutanssien yhteydessä.

Joulujuhlat vietettiin Laihian Ns.talolla 5.12. Läsnä juhlassa oli n. 165 jäsentä. Ohjelma oli tapansa mukaan hauskaa ja mukaansatempaavaa ja tanssi, ruoka ja juomat maistuivat.

Kevätkausi päätettiin kerhojen ohjelmakavalkadiin 22.5. Kaikki kerhot esittelivät vuorollaan vuoden aikana opittuja taitojaan.

Syyskausi päättyi 18.12 pidettyyn puurojuhlaan, jossa puuro maistui 250 jäsenelle.

Kahvituksista eri tilaisuudessa ovat vastanneet emännät. Pääkerhoemäntänä on toiminut Liisa Palokangas ja kerhoemäntinä Marja-Liisa Peltonen, Heljä Järviö, Sointu Henriksson, Liisa Rinne ja Kaisu Luhtala

Kaarina Eronen ja Sirkka Honkasalo kävivät Liikuntaa kaikille -kurssilla, jonka järjesti VAU ja Vaasan kaupungin liikuntaosasto.

Tiedotus on hoidettu Pohjalaisen toimintapalstalla ja Vapaalla-osiossa sekä yhdistyksen kotisivuilla osoitteessa www.vaasa.elakkeensaajat.fi. Kutsutanssit on ilmoitettu myös  Ykköset-lehdessä

Matkoja on jälleen järjestetty runsaasti vuoden aikana. On tehty Tallinnan risteilyjä keväällä ja syksyllä, viikon matka Azoreille, sokkomatka Porvooseen Haikon kartanoon, joulumatka Tarttoon, kylpylämatka Viimsin kylpylään ja ruskamatka Rokualle (Matkaesite liitteenä 6)

Lauluryhmä Roikka järjesti 35-vuotis-juhlakonsertin 19.10. Teatterimatkoja tehtiin Poriin (Hulvaton hotelli), Jurvaan (Pesukone), Nokialle (Onni jonka annoin pois), Lappajärvelle (Tankki täyteen) ja Seinäjoelle (Kultalampi ja Haku päällä) ja Seinäjoen Palatsiteatteriin (Pohjanmaan Brothers). Kesäkuussa osallistuttiin kesäpäiville Rajaniemessä. Käytiin piirin hengellisessä päivässä Kauhajoella.

EKL:n Pohjanmaan piirin piirihallituksessa varsinaisena jäsenenä ja varapuheenjohtajana sekä piirin tiedoitussihteerinä on ollut puheenjohtaja Pauli Karhu ja varajäsenenä varapuheenjohtaja Helvi Tuononen. Piirin puheenjohtajana toimii yhdistyksemme jäsen Niilo Hamari.

varsinaiset                                                        varajäsenet

Ulla-Maija Salo                   2 kertaa                   Birgitta Vuorinen

Sinikka Hakomäki              2 kertaa                    Markku Autio

Oili Kultti                           2 kertaa                    Ari-Yli-Yrjänäinen

Liisa Palokangas                 2 kertaa                    Erik Järviö

Juhani Salo                        2 kertaa                    Helvi Tuononen

LIITTOKOKOUSEDUSTAJAT

Liittokokouksessa kävivät varsinaisiksi edustajiksi valitut Helvi Tuononen, Ulla-Maija Salo ja Aino Vainionpää. Varalle olivat valittuina Liisa Palokangas, Juhani Salo ja Oili Kultti.

Ikäneuvostossa puheenjohtajana on ollut Aino Vainionpää Vaasan Eläkkeensaajien edustajana.

Pauli Karhu on ollut varaedustajana.

Ulla-Maija Salo on edustanut yhdistystämme Eläkeläisyhdistysten ideointiryhmässä.

Vaasan Eläkkeensaajat ry on perustajajäsen Palvelutalosäätiössä (Vuorikoti).  Aino Vainionpää ja Matti Palokangas ovat hallituksen jäseninä. Palvelutalosäätiön valtuuskunnassa ovat toimineet varsinaisina jäseninä Mauri Vieri ja Helvi Tuononen sekä henkilökohtaisina varajäseninä Ahti Hellberg ja Oili Kultti.

Kiitokset kaikille kuluneesta vuodesta. Torstaikerhossa, joka on meidän viikottainen kokoontumishetkemme, on osanottajien määrä ollut 85 ja 250 välillä, keskimäärin 145 jäsentä kerralla. Tämä on osoitus siitä, että yhdistyksen toiminta kiinnostaa ja innostaa  jäseniä ja jäsenet ovat kiitettävän aktiivisia.

Hallitus / sihteeri