Vuosikertomus 2017

Vuosikertomus v:lta 2017

Vuosi 2017 oli yhdistyksen 53.s toimintavuosi ja liittokokousvuosi.

Jäsenmäärältään yhdistyksemme on yhä edelleen Pohjanmaan piirin suurin ja suurimpia EKL:n yhdistyksistä koko maassa. Vuonna 2017 jäsenmäärämme pysyi reilusti yli kuudensadan. Kerhoissa ja eri tilaisuuksissa, joita v. 2017 järjestettiin 691 kertaa, on käyntikertoja ollut noin 14498 (liite 1). Matkailujaoksen järjestämillä matkoilla kävi yli 700 matkailijaa.

Yhdistyksen kotisivuja www.vaasa.elakkeensaajat.fi on ladattu n. 11700 kertaa etusivulle ja kaikkiaan latauksia on tehty n. 80250 kertaa (kaikki sivut) (liite 2).

Poistojen jälkeen vuoden 2017 päättyessä yhdistyksessä oli yhteensä 640 jäsentä, joista 415 oli naisia ja 225 miehiä, Nettolisäys edelliseen vuoteen verrattuna 11 jäsentä. Jäsenten keski-ikä oli 74,41 vuotta. Vanhin jäsen Eskil Ojala täytti 95v ja nuorin jäsen oli 32-vuotias. Vuoden aikana jäsenistöstä nukkui pois viisi ( 5 ): Voitto Hahto 92v, Aarre Peltonen 84v, Hely Koivuniemi 81v, Anja Laaksonen 81v. ja Sisko Rantala 78v. Jäsenyydestä erosi kahdeksan (8), jäsenmaksunsa jätti maksamatta 26 ja uusia jäseniä liittyi 49 henkilöä.

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 16.3.2017 Ajurilla ja kokouksessa oli läsnä 80 jäsentä.

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin 16.11.2016 Ajurilla ja läsnä oli 85 jäsentä.

Hallitukseen on kuulunut puheenjohtaja Erkki Tepon lisäksi kuusi (6) varsinaista ja neljä (4) varajäsentä. Vuoden aikana hallitus on kokoontunut 10 kertaa + järjestäytymiskokous 19.11.2016. Puheenjohtaja Erkki Teppo on ollut mukana jokaisessa kokouksessa.

Syyskokouksessa v. 2016 valittiin yhdistykselle uusi hallitus v:ksi 2017. Järjestäytymiskokouksessa toimihenkilöpaikat jaettiin seuraavasti (kokouskäynnit):

varsinaiset jäsenet    kokouskäynnit   varajäsenet    kokouskäynnit varapuh.joht.   Helvi Tuononen          11/11 kertaa    Pentti Tuomaala   11/9 kertaa
sihteeri            Ulla-Maija Salo          11/11 ”            Seppo Lautamäki  11/10 ”
taloudenhoit.    Sinikka Hakomäki      11/11 ”           Marja-Leena Väisänen 11/9 ”
jäsenasiainhoit. Oili Kultti                  11/10 ”           Reino Ylivainio       11/10  ”
jäsen               Liisa Palokangas         11/11 ”
jäsen               Birgitta Vuorinen        11/11 ”

Työvaliokunnassa, joka on kokoontunut kaksi (2) kertaa, ovat toimineet puheenjohtaja Erkki Teppo, sihteeri Ulla-Maija Salo, varapuheenjohtaja Helvi Tuononen sekä taloudenhoitaja Sinikka Hakomäki, kaikki olivat mukana kummassakin kokouksessa. Ikäneuvostoon valittu Ritva Heiman oli kokouksessa kerran.

Toiminnantarkastajiksi v:n 2017 tileille valittiin Jorma Kivimäki ja Kyllikki Koskinen, sekä varatoiminnantarkastajiksi Pauli Korhonen ja Sinikka Granholm.

LIITTOKOKOUS

Vuosi oli liittokokousvuosi. Kokous pidettiin Lappeenrannassa 14.-15.6 2017. Kokousedustajina yhdistyksestämme olivat Ulla-Maija Salo (vaalivaliokunta), Helvi Tuononen ja Pentti Tuomaala.

EKL:n Pohjanmaan piirin piirihallituksessa varsinaisena jäsenenä toiminut Erkki Teppo ja varajäsenenä varapuheenjohtaja Helvi Tuononen. Piirin puheenjohtajana toimii yhä edelleen yhdistyksemme jäsen Niilo Hamari.

varsinaiset                                              varajäsenet

Ulla-Maija Salo           2 kertaa                 Pentti Tuomaala      1 kertaa
Sinikka Hakomäki       2 kertaa                 Seppo Lautamäki
Oili Kultti                   1 kertaa                  Marja-Leena Väisänen
Liisa Palokangas         2 kertaa                  Reino Ylivainio
Birgitta Vuorinen        2 kertaa                  Helvi Tuononen

MUUT EDUSTUKSET

Ikäneuvostossa puheenjohtajana on ollut Aino Vainionpää (vara Pauli Karhu) Vaasan Eläkkeensaajien edustajana kevääseen saakka ja sen jälkeen Ritva Heiman (vara Liisa Siren)

Birgitta Vuorinen on edustanut yhdistystämme Eläkeläisyhdistysten ideointiryhmässä.

Vaasan Eläkkeensaajat ry on perustajajäsen Palvelutalosäätiössä (Vuorikoti).  Aino Vainionpää ja Matti Palokangas ovat hallituksen jäseninä. Palvelutalosäätiön valtuuskunnassa ovat toimineet varsinaisina jäseninä Mauri Vieri ja Helvi Tuononen sekä henkilökohtaisina varajäseninä Ahti Hellberg ja Oili Kultti.

YHDISTYKSEN KERHOTOIMINTA

Harrastekerhoja on ollut toiminnassa torstaikerhon lisäksi 14. Torstai- ja monitoimikerhot, lauluryhmät Ronnat ja Roikka, polkkarinki, seniori- ja tanssiryhmä, rivitanssijat, naisten ja miesten voimisteluryhmät, runoryhmä ja muistinvirkistämiskerho ovat kokoontuneet Ajurilla. Bocciakerho on kokoontunut talvella Urheilukeskuksessa ja kesällä pesäpallostadionilla. Naiskuoro ja naistanhuajat sekä 70+ kuntosalikävijät harjoittelivat Vuorikodilla.

Ryhmät ovat käyneet esiintymässä oman torstaikerhon lisäksi useissa paikoissa, mm. palvelu- ja vanhustentaloilla, erilaisissa juhlissa ja risteilyillä yms.

Kokoontumiskertoja on ollut 691 ja niihin osallistumiskertoja on yhteensä 14498 + yleisöt (liite 1).

Kevätkausi alkoi muistotilaisuudella 12.1.2017. Kirkkoherra Krister Koskela oli puhujana tilaisuudessa, jossa sytytettiin kynttilät v. 2016 kahdeksan (8 ) poisnukkuneen muistolle. Kuoro esiintyi dir.cant.Reino O Peltoharjun johdolla.

Torstaikerhoissa ohjelman suorittajina ovat olleet eri harrasteryhmät. Kerhoa on vietetty eri teemojen merkeissä, kuten veteraanien päivää, äitien- ja isänpäiviä sekä itsenäisyyspäivää. Veteraanipäivän kerhossa oli puhujana majuri Tomi Sihvonen. Veteraaneista juhlassa olivat Olle Malmberg ja Eskil Ojala, heidät kukitettiin. Itsenäisyyspäiväjuhlaa vietettiin 7.12 Suomi-100v –merkeissä, juhlapuhujana oli Länsi-Suomen Sotilasläänin Pohjanmaan aluetoimiston päällikkö everstiluutnantti Mika Piiroinen, mukana puhujina olivat myös kirkkoherra Krister Koskela ja EKL:n Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Niilo Hamari. Pyhäinpäivän tilaisuudessa puhujana oli Vähänkyrön kirkkoherra Petri Hautala. Kiirastorstain hartaustilaisuudessa puheen piti pastori Eva Thölix. Kevätkaudella kävivät vieraina luennoimassa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo, emeritusprofessori Kari Uusikylä, Vaasanseudun luustoyhdistyksen puheenjohtaja  Olle Lindroos aiheenaan osteoporoosi, Korsukuoro ja Mega-lehden toimittaja Juha Rantala, joka teki meistä jutunlehteen, Lakean edustajat kertomassa senioriasumisesta, Palosaaren pormestari Heimo Hokkanen mielenkiintoisine esityksineen, InMedin edustaja terveypalveluista, sekä samoin hoivatiimi Alina palveluistaan.

Terveyden edistämisen koordinaattori Tarja Paikkala kävi aiheenaan Oman terveyden ylläpitäminen, lakimies Raija Kujanpää aiheenaan edunvalvonta, DI Usko Uusipaikka aiheena "Ontuvan eläkeläisen tarina ihmisaivojen kyvyistä", eläkeläispoliisi Hannu Ala-Honkola aiheenaan hätäpuhelut ja hätäkeskuksen toiminta, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling, näyttelijä Anna Lemmetti-Vieri esityksineen, sekä vielä Ingves-Svanbäck'in Stefan Sellberg kertoi tulevasta Keski-Euroopan  matkasta.

17.8 järjestimme Vaasan torilla toritapahtuman, jossa esiintyivät Ronnat, Roikka, rivitanssijat, naistanhuajat ja hanuristi Aarre Järvi. Juontajana tapahtumassa oli Vaasan ykkösjuontaja jälleen Jukka Nieminen. Sää suosi esiintymistämme ja paikalla oli n. 250 henkilöä yleisönä..

Eläkeläisyhdistysten yhdessä järjestämiin tilaisuuksiin on osallistuttu ahkerasti. Osallistuttiin mm. Tropiclandian puistossa 8.6 Eläkeläisjärjestöjen kevätriehaan. Yhdistyksestämme esiintymässä olivat Ronnat ja rivitanssijat sekä vedettiin tuolijumppa. 4.8 Bragessa käytiin laulamassa yhteislauluja, esilaulajana Roikka. Kaupungintalolla 10.11 järjestettyyn seniorijuhlaan myös osallistuttiin. Naistanhuajat esiintyivät kansallispuvuissa Suomi 100-merkeissä.

Boccia-kilpailuihin on osallistuttu Vaasassa ja eripuolilla maakuntaa.

Ajurilla järjestettyjen tanssien lisäksi on pidetty kahdet kutsutanssit  tammikuussa ja elokuussa Huissin Urheilutalolla.

Varojenkeräysarpajaiset järjestettiin keväällä ja syksyllä sekä kutsutanssien yhteydessä.

Joulujuhlat vietettiin Laihian Ns.talolla 24.11. Läsnä juhlassa oli n. 150 jäsentä. Ohjelma oli tapansa mukaan hauskaa ja mukaansatempaavaa ja tanssi, ruoka ja juomat maistuivat.

Kevätkausi päätettiin kerhojen ohjelmakavalkadiin 25.5. Kaikki kerhot esittelivät vuorollaan vuoden aikana opittuja taitojaan.

Syyskausi päättyi 14.12 pidettyyn kavalkadiin ja puurojuhlaan, jossa puuro maistui n.200 jäsenelle.

KEITTIÖHENKILÖKUNTA

Kahvituksista eri tilaisuudessa ovat vastanneet emännät. Pääkerhoemäntänä on toiminut Liisa Palokangas ja kerhoemäntinä Marja-Liisa Peltonen, Heljä Järviö, Sointu Henriksson, Liisa Rinne ja Kaisu Luhtala apujoukkoineen.

Äänen- ja kuvantoistotekniikasta on vastannut Kosti Laine.

Senioritanssikurssilla kävivät Kaisu Luhtala, Sisko Kuusisto ja Anna-Lisa Knifsund. Kurssi pidettiin Rajaniemessä.

Tiedotus on hoidettu Pohjalaisen toimintapalstalla ja Vapaalla-osiossa sekä yhdistyksen kotisivuilla osoitteessa www.vaasa.elakkeensaajat.fi. Kutsutanssit on ilmoitettu myös Ykköset-lehdessä. Syys- ja kevätkokouskutsut on julkaistu Eläkkeensaaja-lehdessä.

Matkoja on jälleen järjestetty runsaasti vuoden aikana. On tehty Tallinnan risteilyjä keväällä ja syksyllä. Viikon matka tehtiin satujen saarelle Islantiin, sokkomatkalla pääkohteena oli Mänttä, ruskamatka suuntautui Kilpisjärvelle ja Norjan Tromssaan, käytiin myös vierailulla Viipurissa ja Pärnussakin käväistiin sekä vielä Kaustisillakin.

Teatterimatkoja tehtiin Lappajärvelle (Kivikasvo-show), Tampereelle (koskettava Katoava maa) Toukokuussa kävimme kilpailemassa piirin yksittäisille esiintyjille tarkoitetuissa kulttuurikilpailuissa ja menestyttiin monessa osiossa hyvin. Kesäkuussa osallistuttiin kesäpäiville Rajaniemessä ja lokakuussa piirin hengelliseen päivään Seinäjoella.

Kiitokset kaikille kuluneesta vuodesta. Torstaikerhossa, joka on meidän viikottainen kokoontumishetkemme, on osanottajien määrä ollut 62 ja 204 välillä, keskimäärin 150 jäsentä kerralla. Tämä on osoitus siitä, että yhdistyksen toiminta kiinnostaa ja innostaa jäseniä. Ilman teitä jäseniä toimintamme olisi turhaa.

Laatinut sihteeri / hallitus hyväksynyt esitettäväksi kevätkokoukselle / hyväksytty kevätkokouksessa