Toimintakertomus 2011

v.2011 johtokunta

TOIMINTAKERTOMUS v.2011

Vuosi 2011 oli yhdistyksen 47.s toimintavuosi, joten täytämme 50 vuotta vuonna 2014.
Vuosi on ollut toiminnan suhteen edellisten vuosien malliin hyvin aktiivinen.

Jäsenmäärältään yhdistyksemme on yhä edelleen Pohjanmaan piirin suurin ja viidenneksi suurin EKL:n yhdistys koko maassa. Uusia jäseniä saatiin taas mukavasti kuluneena vuotena. Kerhoissa ja eri tilaisuuksissa, joita v. 2011 järjestettiin 683 kertaa, on käyntikertoja ollut lähes 15800 (liite 1). Matkailujaoksen järjestämille matkoilla kävi yli 700 matkailijaa. Vuosi 2011 oli liittokokousvuosi. Kokous pidettiin 7-8.kesäkuuta Oulussa ja edustajinamme siellä olivat Pauli Karhu ja Aino Vainionpää. Vainionpää on myös ollut kutsuttuna mukana liiton työryhmässä, jonka tehtävänä oli järjestötoiminnan ohjelmien laatiminen v:lle 2011 – 2014.

Vuoden 2011 lopussa yhdistyksessä oli 370 naista ja 191 miestä, yhteensä 561 jäsentä, joiden keski-ikä oli 72,8 vuotta. Vuoden aikana jäsenistöstä poisnukkui  seitsemän ( 7 ),  erosi neljä ( 4 ) ja jäsenmaksunsa maksamatta jätti 21 ja 40 liittyi uudeksi jäseneksi.

Sääntömääräinen  kevätkokous pidettiin 17.3.2011 Ajurilla ja kokouksessa oli läsnä 65 jäsentä.

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin 17.11.2011 Ajurilla ja läsnä oli 72 jäsentä.

Hallitukseen on kuulunut puheenjohtaja Pauli Karhun lisäksi  kuusi (6)  varsinaista ja neljä (4) varajäsentä. Vuoden aikana hallitus on kokoontunut 10 kertaa + järjestäytymiskokous. Puheenjohtaja Pauli Karhu on ollut mukana jokaisessa kokouksessa.

Syyskokouksessa  v. 2010 valittiin yhdistykselle uusi hallitus v:ksi 2011. Järjestäytymiskokouksessa toimihenkilöpaikat jaettiin seuraava

varsinaiset jäsenet       kokouskäynnit    varajäsenet              kokouskäynnit

varapuheenjohtaja       Helvi Tuononen          11 kertaa            Liisa Palokangas       9 kertaa

sihteeri                       Ulla-Maija Salo           11 ”                    Juhani Salo             10 ”

taloudenhoitaja           Tuula Kleimola            11 ”                    Tuula Leinonen         5 ”

matkailuasiat              Mauri Vieri                  11 ”                    Seppo Ojanperä        8 ”

jäsenasiainhoitaja        Oili Kultti                    11 ”

jäsen                           Pentti Lappalainen      11 ”

Työvaliokunnassa, joka on kokoontunut yhden (1) kerran  ovat toimineet puheenjohtaja Pauli Karhu (1 kerta), sihteeri Ulla-Maija Salo (1 kerta), varapuheenjohtaja Helvi Tuononen (1 kerta) sekä taloudenhoitaja Tuula Kleimola (0 kertaa)

Tilikirjanpitäjänä on toiminut Pirjo Kultti.

Toiminnantarkastajina ovat toimineet Jussi Nurmi ja Kauko Haavisto.

Yhdistyksen historiikkitoimikunta perustettiin syksyllä. Siinä toimivat Pauli Karhu, Niilo Hamari, Risto Laine, Aino Vainionpää ja Ulla-Maija Salo. Toimikunta on kokoontunut syksyn aikana kolme kertaa ja jatkaa toimintaansa kunnes historiikki saadaan julkaisukuntoon. Julkaisu olisi tarkoitus saada valmiiksi v:n 2014 yhdistyksen 50-vuotisjuhliin mennessä.

Harrastekerhoja on ollut toiminnassa 17. Torstai-, kävely-, monitoimi-, näytelmäkerhot, lauluryhmät Ronnat ja Roikka, polkkarinki, seniori- ja round-tanssiryhmä, rivitanssi, naisten ja miesten voimisteluryhmät sekä 75+-voimistelu ovat kokoontuneet Ajurilla. Taitoa ja tasapainoa- ja boccia-

kerhot Terviksessä, boccia myös Urheilukeskuksessa ja kesällä rantakentällä sekä sekakuoro, naistanhuajat ja 75+ kunto-salikävijät Vuorikodilla. Uutena kerhona on perustettu muistinvirkistämiskerho, jonka vetäjäksi lupautui Eila Laasanen.

Ryhmät ovat käyneet esiintymässä useissa paikoissa, mm. palvelu- ja vanhustentaloilla, erilaisissa juhlissa yms.

Kokoontumiskertoja on ollut 683 ja niihin osallistumiskertoja on yhteensä 15765 (liite 1 ).

Kevätkausi alkoi muistotilaisuudella 13.1.2011. Seurakunnasta paikalla olivat kappalainen Jouko Saraste ja kanttori Johanna Välimäki. Tilaisuudessa sytytettiin kynttilät v. 2010 yhdeksän ( 9 ) poisnukkuneen muistolle. Kuoro esiintyi Reino Peltoharjun johdolla.

Torstaikerhoissa ohjelman suorittajina ovat olleet eri harrasteryhmät. Kerhoa on myöskin vietetty eri teemojen merkeissä, kuten ystävänpäivää, veteraanien päivää, äitien- ja isänpäiviä sekä itsenäisyyspäivää. Veteraanipäivän kerhossa oli puhujana ent.hallintojohtaja Anita Niemi-Iilahti. Veteraanit Timo Puska, Olle Malmberg, Eskil Ojala ja Ensio Koivunen kukitettiin ja kahvitettiin Itsenäisyyspäiväjuhlassa puhujana oli Vaasan uusi perusturvajohtaja Jukka Kentala, myös Korsukuoro ja oma kuoro esiintyi. Kiirastorstain hartaustilaisuudessa puhui pastori Tuomo Klapuri ja pyhäinpäivän kerhossa rovasti Juhani Niemistö seurakunnasta.

Vierailjoina on käynyt ahkerasti mm.: kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri, Marjatta Vehkaoja, Ingves-matkojen Stefan Sellberg ja Lasse Saukkonen, Vaasan Vesi Oy:n Pertti Reinikainen, Kuluttajaliiton lakimies Tuula Sario, Apua lakiasioissa Saara Palomäki, Kiiston Antti Koski ja Katariina Järvinen sekä monia eri tuote-esittelijöitä.

Ikäväestön Hyvän Olon messut olivat Botniahallissa 4.10 ja siellä oli yhdistyksellä esittelypöytä, myös arpajaisten päävastuu oli meillä. Yhdistys oli messuilla mukana Taitoa ja tasapainoa-kerhon muodossa sekä rivitanssijamme esiintyivät.

Osallistuttiin Tropiclandian  puistossa  25.5 Eläkeläisjärjestöjen kevätriehaan, jossa mm.Ronnat esiintyivät ja 21.8 eloriehaan sekä 10.8 Bragessa käytiin laulamassa yhteislauluja, mukana esiintymässä  Roikka. Kaupungintalolla 18.10 järjestettyyn seniorijuhlaan myös osallistuttiin.

Boccia-kilpailuihin on osallistuttu Vaasassa ja eripuolilla maakuntaa.(liite 2)

Ajurilla  järjestettyjen tanssien lisäksi on pidetty kahdet kutsutanssit, tammikuussa Huissin Urheilutalolla  ja elokuussa Jurvan Säläshallilla. Lisäksi on käyty tanssimassa ympäri maakuntaa muiden yhdistysten järjestämissä tansseissa.

Arpajaiset varojen keräämiseksi on järjestetty keväällä ja syksyllä sekä kutsutanssien yhteydessä.

Joulujuhlat vietettiin Laihian Ns.talolla 2.12. Läsnä juhlassa oli n. 165 jäsentä. Ohjelma oli hauskaa ja tanssi, ruoka ja juomat maistuivat.

Kevätkausi päätettiin yhteislauluun 26.5. Kerhojen ohjelmakavalkadi pidettiin 19.5.Kaikki kerhot esittelivät vuorollaan taitojaan.

Syyskausi päättyi 15.12 pidettyyn puurojuhlaan, jossa puuro maistui 222 jäsenelle.

Pääkerhoemäntänä on toiminut Liisa Palokangas ja kerhoemäntinä Marja-Liisa Peltonen, Aino Viertola, Sointu Henriksson, Liisa Rinne ja Kaisu Luhtala

Rajaniemessä järjestötoiminnan kurssille osallistuivat Salme Viljamaa, Pauli Karhu sekä Pirjo ja Niilo Hamari piiristä.

Hätäensiapukurssi järjestettiin 7.3 hallituksen jäsenille ja harrastuskerhojen vetäjille.

Liittojuhlien ohjelmakursseille käytiin Tampereella ja Rajaniemessä.

2.5 osallistuttiin Härmässä pidetyille Edunvalvontapäiville (EETU)

Matkoja on jälleen järjestetty runsaasti vuoden aikana. On tehty Tallinnan risteilyjä keväällä ja syksyllä, käyty Viipurissa, kylpylämatkalla Saarenmaalla, yhden viikon Venetsia-Kroatia-Slovenia matkalla ja kahden päivän sokkomatkalla Jyväskylän suunnalla. Kesäkuussa osallistuttiin kesäpäiville Rajaniemessä ja Ilmajoen kirkkopyhään syksyllä. ( Matkaesite liitteenä 3 )

Piirin kulttuuritapahtuma ja -kilpailut pidettiin 17.5 Botniahallilla Mustasaaressa ja siellä taas menestyttiin hyvin ( liite 4 ).

Teatterimatkoilla käytiin Hämeenlinnassa katsomassa Niskavuorta, Lappajärvellä Vodkaturistia, Vaasassa Maailma seis-musikaalia sekä Vaasasta kertovaa Valkoista kaupunkia ja  Jurvassa Pirttipohjan väkeä.

EKL:n Pohjanmaan piirin piiritoimikunnassa varsinaisena jäsenenä ja varapuheenjohtajana sekä piirin tiedoitussihteerinä on ollut puheenjohtaja Pauli Karhu ja varajäsenenä varapuheenjohtaja Helvi Tuononen.

varsinaiset                                                                      varajäsenet

Ulla-Maija Salo                   2 kertaa                               Tuula Leinonen

Tuula Kleimola                   2 kerta                                 Juhani Salo

Oili Kultti                           2 kerta                                 Seppo Ojanperä

Mauri Vieri                         2 kertaa                               Liisa Palokangas                 1 kerta

Pentti Lappalainen              1 kerta                                 Helvi Tuononen

Eläkeläisneuvostossa puheenjohtajana on ollut Aino Vainionpää Vaasan Eläkkeensaajien edustajana.

Helvi Tuononen on ollut varaedustajana.

Ulla-Maija Salo on edustanut yhdistystämme Eläkeläisneuvoston ideointiryhmässä.

Vaasan Eläkkeensaajat ry on perustajajäsen Palvelutalosäätiössä (Vuorikoti).  Aino Vainionpää ja Matti Palokangas ovat hallituksen jäseninä. Palvelutalosäätiön valtuuskunnassa ovat toimineet varsinaisina jäseninä Mauri Vieri ja Helvi Tuononen sekä henkilökohtaisina varajäseninä Heikki Annala ja Oili Kultti.

Jäsenistölle ja  harrastuskerhojen vetäjille kuuluu kiitos siitä, että toimintavuotemme on ollut erittäin vilkas ja aktiivinen. Uusilta jäseniltä toivotaan toimintaan uutta puhtia ja ideoita ”vanhojenkaan” panosta unohtamatta. Toivotamme kaikki tervetulleiksi mukaan toimimaan.

Torstaikerhossa, joka on meidän viikottainen kokoontumishetkemme, on osanottajien määrä ollut 65 ja 222 välillä, keskimäärin 132 jäsentä kerralla. Tämä osoittaa, että yhdistyksen toiminta on ollut jäseniä kiinnostavaa.

Yhdistyksen uudet kotisivut löytyvät osoitteesta: www.vaasa.elakkeensaajat.fi

Aforismi: ” Positiivisuus on paras vakuutus vanhuudessa.”

Johtokunta

alkuun