Vuosikertomus 2020

VUOSIKERTOMUS v. 2020

Yhdistyksen 57. toimintavuosi oli poikkeuksellinen maailmanlaajuisen koronaepidemian vuoksi. Epidemia heijastui Suomessa kaikkeen toimintaan ja samalla myös yhdistyksemme toimintaan. Vireästi 9.1.2020 alkanut  torstaikerhotoiminta keskeytyi jo maaliskuun 12. päivä ja järjestetty tapaaminen jäi tämän vuoden viimeiseksi. Kokoontumisia ehdittiin järjestää ainoastaan kymmenen kertaa ja näistä yksi oli jäsenkampanjahankinta Vaasan torilla. Samalla keskeytyi myös harrasteryhmien toiminta.
Yhdistyksemme on Pohjanmaan piirin suurin ja suurimpia EKL:n yhdistyksistä koko
maassa. Vuoden 2020 lopussa jäsenmäärämme oli 539 ja vähennystä edelliseen vuoteen verrattuna oli 12. Kerhot ja harrasteryhmät kokoontuivat kuluneen vuoden aikana 211 kertaa ja niihin osallistui 4175 henkilöä. (liite 1). Matkailujaoston järjestämälle yhdelle teatterimatkalle ja kahdelle virkistysmatkalle osallistui 84 henkilöä, kun vastaava luku edellisenä vuonna oli 547. Koronaepidemian vuoksi yhdistyksen toiminta väheni edelliseen vuoteen verrattuna yli 60 %:lla kokoontumiskieltojen vuoksi.
Yhdistyksen kotisivuja www.vaasa.elakkeensaajat.fi on ladattu 8412 kertaa etusivulle ja kaikkiaan latauksia on tehty 60729 kertaa (kaikki sivut) (liite 2). Vuoden 2019 vastaavat lukemat olivat etusivulle 10632 latausta ja kaikki lataukset 76690 kertaa eli pudotusta edelliseen vuoteen verrattuna oli yli 20 %. Vähäisestä toiminnasta huolimatta sivuilla kuitenkin käytiin, koska tiedottaminen tapahtui pääosin kotisivujen välityksellä.

Vuoden 2020 päättyessä yhdistyksen 539 jäsenistä 353 oli naisia ja 186 miehiä. Vanhin jäsen oli 96-vuotias ja nuorin 52-vuotias. Vuoden aikana jäsenistöstä nukkui pois kymmenen henkilöä, uusia jäseniä liittyi 40 ja jäsenyydestä eronneita sekä
jäsenmaksunsa maksamatta jättäneitä oli 45. Aivan vuoden vaihteessa liittyi
yhdistykseemme vielä 3 uutta jäsentä, joiden jäsenmaksu kirjautuu vasta vuoden 2021 puolella.

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 27.8.2020 Ajurilla ja kokouksessa oli läsnä 26 jäsentä.
Sääntömääräinen syyskokous pidettiin 10.12.2020 Ajurilla ja läsnä oli 18 jäsentä.
Koronaepidemian takia kokousten ilmoitusajat eivät olleet sääntöjen mukaiset, mutta kokousväki hyväksyi tilanteen.
Hallitukseen on kuulunut puheenjohtaja Liisa Sirenin lisäksi kuusi (6) varsinaista ja neljä (4) varajäsentä. Vuoden aikana hallitus on kokoontunut 9 kertaa, johon sisältyy järjestäytymiskokous 21.12.2019.
Puheenjohtaja Liisa Siren on ollut mukana 9/9 kokouksessa.
Syyskokouksessa v. 2019 valittiin yhdistykselle uusi hallitus v:ksi 2020.
Järjestäytymiskokouksessa toimihenkilöpaikat jaettiin seuraavasti (kokouskäynnit):
varsinaiset jäsenet                         kokouskäynnit
varapuheenjohtaja Helvi Tuononen  9/9 kertaa
sihteeri Anneli Mäenpää                  9/9 "
taloudenhoitaja Sinikka Hakomäki   9/9 ”
jäsenasiainhoitaja Birgitta Vuorinen 9/8 ”
jäsen Liisa Palokangas                    9/9 ”
jäsen Tuomas Perkiö                       9/9 ”
varajäsenet kokouskäynnit:
Seppo Lautamäki                           9/9 kertaa
Mikko Vähä-Koivisto                       9/9 ”
Ulla Westerlund                              9/8 "
Markku Mäenpää                            9/8 "
Hallituksen jäsenet osallistuivat kokouksiin lähes 100 %:sti. Järjestäytymiskokoukseen olivat estyneet saapumasta varajäsen Ulla Westerlund ja jäsen Birgitta Vuorinen, varajäsen Markku Mäenpää oli poissa yhdestä hallituksen kokouksesta.
Työvaliokunnassa ovat toimineet puheenjohtaja Liisa Siren, sihteeri Anneli Mäenpää, varapuheenjohtaja Helvi Tuononen sekä taloudenhoitaja Sinikka Hakomäki. Työvaliokunta kokoontui kaksi kertaa vuoden aikana.
Toiminnantarkastajiksi v:n 2020 tileille valittiin Jorma Kivimäki ja Pauli Korhonen, sekä varatoiminnantarkastajiksi Sinikka Granholm ja Hannele Teppo.

EKL:n Pohjanmaan piirin piirihallituksessa varsinaisena jäsenenä toiminut Liisa Siren ja varajäsenenä Helvi Tuononen. Piirin puheenjohtajana toimii yhä edelleen yhdistyksemme jäsen Niilo Hamari.

varsinaiset varajäsenet:
Seppo Lautamäki   1 kertaa       Mikko Vähä-Koivisto
Sinikka Hakomäki  2 kertaa       Ulla Westerlund 1 kertaa
Tuomas Perkiö       1 kertaa       Markku Mäenpää
Liisa Palokangas    1 kertaa       Helvi Tuononen 1 kertaa
Birgitta Vuorinen   1 kertaa       Anneli Mäenpää 1 kertaa

Vanhusneuvostossa Vaasan Eläkkeensaajien edustajana on ollut Ritva Heiman (vara Liisa Siren).
Birgitta Vuorinen on edustanut yhdistystämme Eläkeläisyhdistysten  ideointiryhmässä.
Vaasan Eläkkeensaajat ry on perustajajäsen Palvelutalosäätiössä (Vuorikoti). Liisa Siren on hallituksen jäsenenä ja varajäsenenä Marja-Leena Väisänen. Palvelutalosäätiön valtuuskunnassa ovat toimineet varsinaisina jäseninä Mauri Vieri ja Helvi Tuononen sekä
henkilökohtaisina varajäseninä Ahti Hellberg ja Mikko Vähä-Koivisto.

Torstaikerhon lisäksi harrastekerhoja on toiminut 14. Torstai- ja monitoimikerhot,
lauluryhmät Ronnat ja Roikka, polkkarinki, senioritanssiryhmä, rivitanssijat, naisten ja miesten voimisteluryhmät, runoryhmä ja muistinvirkistämiskerho ovat kokoontuneet Ajurilla. Bocciakerho on kokoontunut talvella Urheilukeskuksessa ja kesällä pesäpallostadionilla. Naiskuoro ja naistanhuajat sekä 70+ kuntosalikävijät harjoittelivat Vuorikodilla. Digikamerakerho ja Kävelykerho ovat olleet tauolla.
Ryhmät ovat käyneet esiintymässä oman torstaikerhon lisäksi mm. palvelu- ja
vanhustentaloilla yms.
Kokoontumiskertoja on ollut 211 ja niihin osallistujia on yhteensä 4474 + yleisöt (liite 1).
Kevätkausi alkoi muistotilaisuudella 9.1.2020. Hallintokappalainen Arto Lehtineva oli puhujana ja tilaisuudessa sytytettiin kynttilät v. 2019 kahdeksan (8) poisnukkuneen muistolle. Kuoro esiintyi dir.cant.Reino O. Peltoharjun johdolla.
Torstaikerhoissa ohjelman suorittajina ovat olleet eri harrasteryhmät. Kerhoa on
perinteisesti vietetty eri teemojen merkeissä, mutta koronaepidemian vuoksi v. 2020 ehdittiin viettää ainoastaan Kalevalan päivää ja Naistenpäivää. Muita vieraita ehti käydä; Mira Salikko INGSVASTA kertomassa matkoista, koti- ja laitoshoidon johtaja Leif Holmlund aiheena ikäihmisten palvelut Vaasassa sekä Palosaaren pormestari Heimo Hokkanen aiheena Vaasan historia.
Eläkeläisyhdistysten yhdessä järjestämiä tilaisuuksia ehdittiin järjestää kahden
tanssitilaisuuden merkeissä Huissin Urheilutalolla ja Ajurilla sekä Vähänkyrön
Eläkkeensaajat ry:n yhteisessä palaverissa. Tilaisuuksiin osallistui 158 henkilöä.
Jäsenhankintatapahtumaan Vaasan torilla osallistui noin 200 henkilöä.
Bocciakerhosta on osallistuttu kahdeksaan eri kisaan. Osallistujia on ollut 209 ja
palkinnoille on päässyt 83 henkilöä.

KEITTIÖHENKILÖKUNTA
Kahvituksista eri tilaisuudessa ovat vastanneet emännät. Pääkerhoemäntänä on toiminut Liisa Palokangas ja kerhoemäntinä Marja-Liisa Peltonen, Heljä Järviö, Sointu Henriksson, Liisa Rinne ja Kaisu Luhtala apujoukkoineen.

TEKNIIKKA
Äänen- ja kuvantoistotekniikasta on vastannut Kosti Laine.

Piirin järjestötoiminnan kurssille 4.6.3.2020 osallistuivat Liisa ja Pekka Siren sekä Tuomas Perkiö. Kisälli- ja kuplettilaulun kurssille19.-21.10.2020 osallistuivat Pentti Hakola ja Johannes Lepola.

Tiedotus on hoidettu Pohjalaisen toimintapalstalla ja Vapaalla-osiossa sekä yhdistyksen kotisivuilla osoitteessa www.vaasa.elakkeensaajat.fi. Kutsutanssit on ilmoitettu myös Ykköset-lehdessä.

Matkailujaoston vetäjinä toimivat Orvokki ja Matti Pukkila sekä Tuomas Perkiö, joka ottaa vastaan ilmoittautumiset ja hoitaa kirjanpidon.
Matkoja ei pystytty koronaepidemian vuoksi järjestämään kuin kaksi.: Kylpylä- ja
rentoutumismatka 7.-9.2.2020 Hotelli Kivitippuun Lappajärvelle ja Rentoutumis-
/Sokkomatka Leirikeskus Rajaniemeen Virroille 17.-19.8.2020.

Teatterimatkoja tehtiin ainoastaan Seinäjoen kaupunginteatteriin 13.1.2020 (Näytelmä, joka menee pieleen).

Kiitokset kaikille kuluneesta vuodesta. Torstaikerhossa, joka kokoontuu viikoittain, on osanottajien määrä ollut 127 ja 166 välillä. Kuluneena vuonna tapaamisia pystyttiin koronaepidemian vuoksi järjestämään vain 1.9.2020 – 12.3.2020 välisenä aikana.
Yhdistyksen toiminta kiinnostaa ja innostaa jäseniä. Toivokaamme, että koronaepidemia saadaan talttumaan ja pystymme jatkamaan toimintaa edellisten vuosien tapaan.

Laatinut v. 2020 sihteeri Anneli Mäenpää