Vuosikertomus 2021

VUOSIKERTOMUS v. 2021

Edellisenä vuonna alkanut maailmanlaajuinen koronaepidemia jatkui edelleen vuonna 2021. Toiminnalliset rajoitukset pysyivät, eikä yhdistys voinut aloittaa 58. toimintavuottaan torstaikerhotoimintojensa osalta kuin vasta syyskuun 9. päivä. Myöskään harrastusryhmät eivät kokoontuneet ennen syyskuun alkua. Poikkeuksena oli boccia -ryhmä, joka pelasi kesäajan ulkokentällä. Kesäkuun 21. päivä järjestettiin kuitenkin Villan puistossa ulkoilutapahtuma yhteislaulun merkeissä ja osallistujia oli 64. Elokuun 18. päivä kokoonnuttiin Rajaniemeen viettämään kesäpäivää, joka järjestettiin pääosin ulkona ja osallistujia Vaasan Eläkkeensaajista oli 52.

Yhdistyksemme on Pohjanmaan piirin suurin ja suurimpia EKL:n yhdistyksistä koko maassa. Vuoden 2021 lopussa jäsenmäärämme oli 499 ja vähennystä edelliseen vuoteen verrattuna oli 40. Kerhot ja harrasteryhmät kokoontuivat kuluneen vuoden aikana 242 kertaa ja niihin osallistui 4374 henkilöä. Matkailujaoston järjestämään kolmeen teatteri-/musiikkitapahtumaan sekä kahteen virkistysmatkaan osallistui yhteensä 223 henkilöä, kun vastaava luku edellisvuonna oli 84. Koronaepidemiasta huolimatta toimintaa pystyttiin järjestämään kuluneen vuoden aikana jonkin verran enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuonna 2020 torstaikerho kokoontui tammi-maaliskuussa 10 kertaa ja viime vuonna kokoontumisia oli syys-joulukuun aikana 15.

Yhdistyksen kotisivuja www.vaasa.elakkeensaajat.fi on tehty 7412 kpl etusivulle ja kaikkien alasivujen latauksia 57260 kpl. Etusivujen kohdalla pudotusta on noin 13 % ja kaikkien sivujen kohdalla noin 6 % edelliseen vuoteen verrattuna. Vähäisestä toiminnasta huolimatta sivuilla kuitenkin käytiin, koska tiedottaminen tapahtui pääosin kotisivujen välityksellä.

Vuoden 2021 päättyessä yhdistyksen 499 jäsenestä 314 oli naisia ja 185 miehiä. Vanhin jäsen oli 96-vuotias ja nuorin 62-vuotias. Vuoden aikana jäsenistöstä nukkui pois kahdeksan henkilöä, uusia jäseniä liittyi 31 ja jäsenyydestä eronneita sekä jäsenmaksunsa maksamatta jättäneitä oli 63.

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 31.3.2021 Ajurilla ja kokouksessa oli läsnä 7 jäsentä ja 6 henkilöä osallistui etäyhteyden kautta. Sääntömääräinen syyskokous pidettiin 25.11.2021 Ajurilla ja läsnä oli 50 jäsentä. Koronaepidemian takia kokousten ilmoitusajat eivät olleet sääntöjen mukaiset, mutta kokousväki hyväksyi tilanteen.

Hallitukseen on kuulunut puheenjohtaja Liisa Sirenin lisäksi kuusi (6) varsinaista ja neljä (4) varajäsentä. Vuoden aikana hallitus on kokoontunut 9 kertaa, johon sisältyy järjestäytymiskokous 21.12.2020.
Puheenjohtaja Liisa Siren on ollut mukana 9/9 kokouksessa.

Syyskokouksessa v. 2020 valittiin yhdistykselle uusi hallitus v:ksi 2021. Järjestäytymiskokouksessa toimihenkilöpaikat jaettiin seuraavasti (kokouskäynnit):

Varsinaiset jäsenet                            kokouskäynnit

varapuheenjohtaja   Helvi Tuononen      9/9 kertaa
sihteeri Anneli Mäenpää                        9/9 "
taloudenhoitaja Sinikka Hakomäki          9/9 ”
jäsenasiainhoitaja Birgitta Vuorinen        9/8 ”
jäsen Liisa Palokangas                           9/9 ”
jäsen Tuomas Perkiö                             9/9 ”

varajäsenet                                          kokouskäynnit
Seppo Lautamäki                                  9/9 kertaa
Mikko Vähä-Koivisto                              9/9 ”
Ulla Westerlund                                     9/8 "
Markku Mäenpää                                   9/8 "

Hallituksen jäsenet osallistuivat kokouksiin lähes 100 %:sti. Järjestäytymiskokoukseen olivat estyneet saapumasta varajäsen Ulla Westerlund ja jäsen Birgitta Vuorinen, varajäsen Markku Mäenpää oli poissa yhdestä hallituksen kokouksesta.

Työvaliokunnassa ovat puheenjohtaja Liisa Siren, sihteeri Anneli Mäenpää, varapuheenjohtaja Helvi Tuononen sekä taloudenhoitaja Sinikka Hakomäki. Työvaliokunta ei kokoontunut kuluneen vuoden aikana.

Toiminnantarkastajaksi v:n 2021 tileille valittiin Jorma Kivimäki ja varatoiminnantarkastajaksi Erkki Teppo.

EKL:n Pohjanmaan piirin piirihallituksessa varsinaisena jäsenenä on toiminut Liisa Siren ja varajäsenenä Helvi Tuononen. Piirin puheenjohtajana toimi yhä edelleen yhdistyksemme jäsen Niilo Hamari.

varsinaiset                                varajäsenet

Seppo Lautamäki      1 kertaa     Mikko Vähä-Koivisto
Sinikka Hakomäki     2 kertaa     Ulla Westerlund 1 kertaa
Tuomas Perkiö          1 kertaa     Markku Mäenpää
Liisa Palokangas       1 kertaa      Helvi Tuononen 1 kertaa
Birgitta Vuorinen      1 kertaa      Anneli Mäenpää 1 kertaa

Vanhusneuvostossa Vaasan Eläkkeensaajien edustajana on ollut Ritva Heiman (vara Liisa Siren).

Birgitta Vuorinen on edustanut yhdistystämme Eläkeläisyhdistysten ideointiryhmässä.

Vaasan Eläkkeensaajat ry on perustajajäsen Palvelutalosäätiössä (Vuorikoti). Liisa Siren on hallituksen jäsenenä ja varajäsenenä Marja-Leena Väisänen. Palvelutalosäätiön valtuuskunnassa ovat toimineet varsinaisina jäseninä Mauri Vieri ja Helvi Tuononen sekä henkilökohtaisina varajäseninä Ahti Hellberg ja Mikko Vähä-Koivisto.

Kevätkautena ei toimintaa pystytty koronaepidemian vuoksi järjestämään ja toiminta on painottunut syyskaudelle.
Torstaikerhon lisäksi harrastekerhoja on toiminut 11. Torstai- ja monitoimikerhot, lauluryhmät Ronnat ja Roikka, polkkarinki, senioritanssiryhmä, rivitanssijat, naisten ja miesten voimisteluryhmät ja muistinvirkistämiskerho ovat kokoontuneet Ajurilla. Bocciakerho on kokoontunut talvella Urheilukeskuksessa ja kesällä pesäpallostadionilla.

Ryhmät ovat käyneet esiintymässä oman torstaikerhon lisäksi mm. palvelu- ja vanhustentaloilla yms., mutta kuluneena vuotena esiintymisiä on ollut ainoastaan Rivitanssijoilla ja Roikalla. Rivitanssijat ovat esiintyneet Eläkeliiton ja Omaishoitajien tilaisuuksissa. Roikka on esiintynyt Omenapuistossa ja Esperi Gustavissa.

Kokoontumiskertoja on ollut 242 ja niihin osallistujia on yhteensä 4374 + yleisöt.

Myös Boccia-kerho joutui olemaan tauolla helmi-, maalis- ja huhtikuun 18. päivään asti. Harjoitukset ovat olleet kesäaikana Palosaaren kaukalolla ja pesäpallokentällä ja talviaikaan Urheilukeskuksessa. Bocciakerhosta on osallistuttu 14 eri kisaan. Osallistujia on ollut 130 ja palkinnoille on päässyt 67 henkilöä.

Torstaikerhoissa ohjelman suorittajina ovat olleet eri harrasteryhmät. Kerhoa on perinteisesti vietetty eri teemojen merkeissä, mutta koronaepidemian vuoksi v. 2021 kerho kokoontui ainoastaan 9.9. – 16.12.2021 välisenä aikana. Kerhossa vietettiin Pyhäinpäivää, jolloin sytytettiin kynttilät vuosien 2019 ja 2020 aikana poisnukkuneitten jäsentemme muistolle. Mukana oli kappalainen Tiina Keinänen. Lisäksi vietettiin Isänpäivää ja Itsenäisyyspäivää. Itsenäisyyspäivänä juhlapuhujana oli Vaasan Lottaperinneyhdistyksen puheenjohtaja Tuula Harjunpää. Muita vieraita ehti käydä; Aarre Järvi soittamassa, Seija ja Rauno Suomela soittamassa ja laulamassa sekä Nina Karlsberg Härmän kuntokeskuksesta kertomassa kuntoutuksista.

KEITTIÖHENKILÖKUNTA

Kahvituksista eri tilaisuudessa ovat vastanneet emännät. Pääkerhoemäntänä on toiminut Liisa Palokangas ja kerhoemäntinä Marja-Liisa Peltonen, Heljä Järviö, Sointu Henriksson, Liisa Rinne ja Kaisu Luhtala apujoukkoineen.

TEKNIIKKA

Äänen- ja kuvantoistotekniikasta on vastannut Kosti Laine.

Piirin järjestämälle kuorokurssille 17.-20.5.2021 osallistuivat Seija Lantz ja Aila Vatunen.

Tiedotus on hoidettu Ilkka-Pohjalaisen toimintapalstalla ja Vapaalla-osiossa, kerran viikossa ilmestyvässä VAASA-lehdessä sekä yhdistyksen kotisivuilla osoitteessa www.vaasa.elakkeensaajat.fi.

Matkailujaoston vetäjinä toimivat Orvokki ja Matti Pukkila sekä Tuomas Perkiö, joka ottaa vastaan ilmoittautumiset ja hoitaa kirjanpidon.

Matkoja ei pystytty koronaepidemian vuoksi järjestämään kuin kaksi: EKL:n Leirikeskus Rajaniemeen Pohjanmaan piirin kesäpäiville 18.8.2021 ja ostosmatka Uumajaan sekä tutustuminen uuteen Aurora Botnia laivaan 16.9.2021.

Teatterimatkoja tehtiin Lappajärven kesäteatteriin 17.7.2021 (Näytelmä Swingijengi), Vaasan kaupunginteatteriin 1.10.2021 (Katri Helena musikaali) ja Elokuvateatteri RITZiin 6.11.2021 (Juice Leskinen musikaali Viidestoista yö).

Kiitokset kaikille kuluneesta vuodesta. Torstaikerhossa, joka kokoontuu viikoittain, on osanottajien määrä ollut 66 ja 111 välillä. Kuluneena vuonna tapaamisia pystyttiin koronaepidemian vuoksi järjestämään vain 9.9.2020 – 16.12.2021 välisenä aikana.

Yhdistyksen toiminta kiinnostaa ja innostaa jäseniä. Toivokaamme, että koronaepidemia saadaan talttumaan ja pystymme jatkamaan toimintaa edellisten vuosien tapaan.

Laatinut v. 2021 sihteeri Anneli Mäenpää