2023 Luostarikierros

Valamon luostarin kirkko

Luostarikierrosmatka 15.-17.5.2023

Luostarikierrosmatkalle lähdettiin maanantaiaamulla kukonlaulun aikaan. Porukka kerätty ja autonnokka kohti Keski-Suomea. Jos oli aamukahvit jäänyt nauttimatta, niin Alajärven ABC-asemalta sitä löytyi tai sitten viimeistään Viitasaaren ABC:ltä. Pitkän istumisen jälkeen saavuimme Kuopioon ja Puijon Majalle syömään lounasta. Lounaan jälkeen saimme mennä v. 1963 rakennettuun Puijon näkötorniin ihailemaan Kallaveden maisemia. Puijonmäki on n.150 metriä Kallaveden pinnasta ja tornin korkeus on 75 metriä, joten aika korkealta näki kauas.
 Tämän jälkeen matka jatkui Kuopion kaupungissa sijaitsevaan Suomen Ortodoksiseen kirkkomuseoon, Riisaan.  Museo on kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä museo, joka oli täynnä ortodokseen perinteeseen liittyviä esineitä ja ikoneita, joita museo-opas meille esitteli. Paikka oli tosi mielenkiintoinen ja saimme alkupaloja ortodoksisista tavoista. Lisätietoa saat linkistä suomen ortodoksinen kirkkomuseo - Haku (bing.com)
 Matka jatkui kohti varsinaista päämääräämme, Valamon luostaria Heinävedellä. Kauniitten kesäisen vihreiden ja järvimaisemien siivittäminä saavuimme Uuteen Valamoon ja saimme majoitushuoneet ja taas ruokailuun Kahvila-ravintola Trapesaan.
 Yön nukuttuamme pääsimme tutustumaan luostarin elämään ja perinteeseen. Oppaanamme oli nuori kuuliaisuusveli Stefanus. Hänen päätehtävänään on toimia oppaana ja työskennellä myymälässä.
Valamon munkkiluostari elää hengellistä ortodoksisen kirkon askeettiseen perintöön. Luostari on siellä kilvoittelevan veljestön koti.  Paikasta löytyy monenlaista toimintaa, mm. kirkko opisto, viskitislaamo, viinin valmistusta, pienessä määrin tuohusten valantaa, näyttelyitä, myymälä yms. Oppaan selostus oli niin tyhjentävän vaikuttava, että saa kauan sulatella kuulemaansa tyhjentävää tietoa. Saatiin kunnon oppitunti ortodoksisuudesta, sen hierarkiasta ja tavoista. Jumalanpalvelus on joka aamu ja ilta ja niihin ovat vieraat tervetulleita uskonnosta riippumatta. Tokihan mekin kävimme messuissa. Voi sitä loistoa kirkossa, oli sadoittain ortodoksiesineitä ja ikoneja toinen toistaan vanhempia ja upeita luomuksia.
 Ruokailun jälkeen kuuliaisuusveli Stefanus saattoi meidät venelaiturille ja lähdimme laivaristeilylle M/S Sergeillä. Seilasimme hienoissa järvimaisemissa Karpion kanavalle (kanavassa on 6 sulkua ja pudotusta on 11,5 m), mutta kanava oli remontissa, joten kuljettajamme Reijo oli vastassa ensimmäisellä sululla autoineen ja matka jatkui Lintulan nunnaluostariin..
 Lintulan luostari on ortodoksinen nunnaluostari Heinävedellä. Sen sisaristo vastaa Suomen ortodoksisen kirkon kirkkokynttilöiden (tuohuksien) valmistuksesta, harjoittaa yrttiviljelyä ja –tuotantoa Ja pienimuotoista julkaisutoimintaa. Oppaamme kertoi luostarin toiminnasta ja esitteli aarteita. Luostari on paljon vaatimattomampi kuin Valamon luostari. Lisätietoa saa linkistä: - Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostari (lintulanluostari.fi)
 Valamoon palattuamme illalla meille oli järjestetty teeillallinen. Se oli mukava hetki ennen nukkumaan menoa.
 Keskiviikkona aamupalan jälkeen pakkauduimme autoon ja matka jatkui Varkauteen ja siellä Mekaanisen Musiikin museoon. Siellä taas oppaat valmiina odottamassa meitä. Paikka oli uskomattoman mielenkiintoinen. Jos jonkinmoista soitinta oli kahdessa kerroksessa, vanhimmat 1800-luvulta peräisin. Mukana oli joitakin harvinaisuuksia, joita on olemassa vain yksi maailmassa. ”Museossa” on yli 400 erilaista soitinta. ”Museon” kokoelman perustana on saksalais-suomalaisen Kempfin perheen yksityiskokoelma, jonka he toivat v. 1981 Suomeen ja se on ollut Varkaudessa v:sta 1988 lähtien vanhassa kunnalliskodissa. Meidän nykyiset äänentoistolaitteet ovat kehitystä näistä alkeellisista ja suurikokoisista vempaimista.  Suurimmat soittimet olivat monta metriä korkeita ja leveitä ja painoivat satoja kiloja. Ääntäkin lähti koneista oikein kunnolla. Mielenkiintoinen paikka, kannattaa käydä jos liikkuu siellä päin.
Lisätietoa: Mekaanisen musiikin museo – Wikipedia
 Kotimatkalla käytiin hypistelemässä vaatteita Kyyjärven Paletissa mm. Nanson myymälässä ja tarttuihan niitä mukaankin.
 Kiitos Matkailun Kirstille ja Sakarille  järjestetystä matkasta ja MatkaÄrrän Reijolle turvallisesta kyydistä.
Olihan antoisa matka ja kuvia löytyy kuvagalleriasta kunhan ehdin niitä sinne laittaa.